برنامه ریزی محتوای اینستاگرام

هنگامی که تم محتوای خود را برای اینستاگرام پیدا کردید (می‌توان تم‌های مختلف را آزمایش کرد تا تمی که بهترین عملکرد را دارد مشخص شوند)، وقت آن است که همه جزئیات آن را در یک برنامه محتوایی برای اینستاگرام خود جمع کنید. یک طرح و برنامه محتوایی باید به شما کمک کند تا سبک و زیبایی بصری پست‌های خود را تعریف کنید و در کنار آن بازه‌های زمانی پست گذاشتن در اینستاگرام را نیز برای شما مشخص کند. در این مقاله می‌خواهیم نحوه ایجاد راهنمای سبک و استایل اینستاگرام را به شما آموزش دهیم.

 

1- راهنمای سبک و استایل محتوای اینستاگرام

یکی از مهمترین قسمتهای هر استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، راهنمای سبک است. اما چرا این موضوع اینقدر مهم است؟ با داشتن سبک و استایل منحصر به خود در تمام کانالهای بازاریابی و در هر محتوایی که تولید می‌کنید مطمئن خواهید شد که انسجام و شکل کلی و شخصیت برند شما حفظ شده است.

راهنمای استایل محتوا به شما کمک می‌کند تا تمام اطلاعات لازم برای ایجاد یک محتوا از ابتدا تا انتها آن را در اختیار داشته باشید. این اطلاعات می‌تواند شامل طراحی و طرح پست‌ها تا کپی رایتینگ و هشتگ‌های همراه آن باشد. وقتی بحث برنامه محتوای اینستاگرام در وسط باشد باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • جوانب هنری
  • پالت رنگی
  • فونت‌ها
  • فیلترهای اینستاگرام
  • کپشن تصاویر
  • هشتگ‌ها

 

2- جوانب هنری محتوای اینستاگرام

منظور از جوانب هنری، جایگذاری یا چیدمان عناصر بصری یا اجزای سازنده در محتوا است که به صورت مجزا از موضوع اصلی شکل می‌گیرند. هر بازاریاب دیجیتال، عکاس متخصصی نیست. بنابراین با تعریف چند قانون به راحتی می‌تواند جوانب هنری را پیاده سازی کند. این موارد شامل:

  • رنگ زمینه یکدست
  • تمرکز اصلی تصویر تنظیم شده بر قانون سوم
  • فضای اضافی در بالا و پایین برای متن‌هایی که قرار است در تصویر قرار بگیرند

برای درک بهتر این موضوع این طور می‌توان گفت که یک رنگ یکدست برای زمینه انتخاب می‌کنیم و این موضوع را نیز در نظر می‌گیریم که رنگ زمینه باید دارای یک کانترست با رنگ المان بصری که پیام و موضوع اصلی تصویر ما را در بر گرفته است، باشد.

 

3- پالت رنگی

نکته مهم دیگر در برنامه ریزی برای محتوای اینستاگرام داشتن رنگبندی مشخص برای محتوای اینستاگرام است. داشتن یک پالت رنگی به شما کمک می‌کند تا فید اینستاگرام ثابت و متمرکزی داشته باشید. داشتن یک پالت به معنای این نیست که صرفا می‌بایستی دقیقا از این رنگ‌ها استفاده کرد، اما به پست‌های شما کمک می‌کند تا احساس آشنایی و ثبات خوبی داشته باشند. همچنین در نظر گرفتن جوانب برند خود در پالت رنگی بسیار توصیه می‌شود.

Frooti بزرگترین مارک فروش نوشیدنی‌های میوه‌ای در هند است که از اینستاگرام برای نشان دادن شخصیت نام تجاری مشخص خود استفاده می‌کند. بخش اصلی این زیبایی، پالت رنگی پر جنب و جوشی است که توسط این برند استفاده شده است.

 

4- فونت‌ها

اگر می خواهید نقل قول‌ها یا متن‌های بازاریابی که از قبل برای آن‌ها برنامه ریزی کرده‌اید را روی تصاویر اینستاگرام خود قرار دهید، باید سعی کنید که همان فونت‌هایی که در وب‌سایت خود یا سایر پلتفرم‌های بازاریابی بهره برده‌اید را انتخاب کنید. با این کار فونت‌ها را با نام برند خود سازگار می‌کنید. پس اگر در حال تدوین برنامه محتوای اینستاگرام خود هستید حتما انتخاب فونت درست را فراموش نکنید. Headspace یک مثال عالی برای ثابت نگه داشتن فونت‌ها در میان پست‌های خود است.

 

5- فیلترهای اینستاگرامی

فیلترهای اینستاگرام می‌توانند عکاسان آماتور را به خوبی یک عکاس حرفه‌ای جلوه دهند. بنابراین اگر تجهیزات عکاسی یا نرم افزار ویرایش پیشرفته‌ای ندارید، این روش عالی برای بهبود عکس‌ها فقط به چند ضربه روی صفحه گوشیان نیاز دارد. فیلترها می‌توانند ظاهر و احساس درون عکس یا فیلم را به شدت تغییر دهند. بنابراین مهم است که از فیلترهای اینستاگرامی فقط در تعداد کمی از پست‌های خود استفاده کنید. پست‌هایی که از فیلتر در آن استفاده می‌گردند باید بهترین نمایش را از برند شما داشته باشند. همچنین چند فیلتر را انتخاب کنید و تا حد ممکن از همین فیلترها در پست‌‌های خود بهره ببرید. استفاده از فیلتر متفاوت برای هر پست می‌تواند به سرعت یک فید اینستاگرام را کمی از هم گسیخته نشان دهد.

 

6-کپشن‌ها

زیرنویس یا کپشن‌های اینستاگرام به 2200 حرف محدود هستند. برای همین بعد نوشتن 3 خط، ادامه متن شما به نمایش در نمی‌آید.

کپشن‌ها فرصتی برای گسترش بیشتر محتوای شما هستند و روش‌های زیادی وجود دارد که برندها از آنها استفاده کنند. برخی از بازاریابان تصمیم می‌گیرند کپشن‌ها را به عنوان محلی برای به اشتراک گذاشتن داستان‌ها و محلی برای میکرو وبلاگ نویسی در نظر بگیرند. برخی دیگر از آنها برای اضافه کردن یک عنوان کوتاه به یک پست و برخی دیگر از کپشن‌ها برای پرسیدن سوالات و ایجاد تعامل با استفاده می‌کنند.

در کل از کپشن‌ها می‌توان به اشکال مختلفی استفاده کرد، برای همین باید در برنامه محتوای اینستاگرام برای این بخش برنامه ویژه‌ای داشته باشید. آنچه در مورد کپشن‌ها مهم است اطمینان از همسویی کپی‌ها و محتواهای قرارداده شده در این بخش با برند شما است.

Mailchimp به دلیل لحن برند منحصر به فرد خود مشهور است. آنها حتی وب سایتی نیز به آن اختصاص داده‌اند و لحن سرگرم کننده آنها به کپشن‌های اینستاگرام خود نیز انتقال داده‌اند.

 

7- هشتگ‌ها

هشتگ‌ها به روشی واحد برای دسته‌بندی کردن مطالب در بسیاری از رسانه‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند. هشتگ‌ها به کاربران اینستاگرام این امکان را می‌دهند تا محتوا و حساب‌هایی را که به آن‌ها علاقه دارند را کشف کنند. تحقیقات انجام شده توسط Track Maven نشان داد که پست‌هایی با بیش از 11 هشتگ تمایل بیشتری به جذب تعامل از خود نشان می‌دهند.

نکته مهم: اگر نمی‌خواهید از هشتگ‌های زیاد و بیشماری در پست‌های خود استفاده کنید، می‌توانید هشتگ‌ها را به عنوان کامنت به پست خود اضافه کنید.

هنگام انتخاب هشتگ مناسب برای محتواهای خود، بهتر است یک جستوجویی انجام دهید و ببینید که مردم از کدام هشتگ مرتبط با کسب و کار شما استفاده می‌کنند و کدام یک از آن هشتگ‌ها فعال‌تر هستند.

 

نتیجه‌گیری

داشتن یک پلن محتوا اینستاگرامی برای هر کسب و کاری ضروری است. در برنامه محتوای اینستاگرام خود چهارچوب محتوای خود را مشخص می‌کنید و در آینده می‌دانید که پست‌ها، استوری‌ها و سایر محتواهای شما باید دارای چه رنگ، طرح، فونت، فیلتر و چه نوع کپشنی در خود جا داده باشند. با این کار مسیر خود را مشخص می‌کنید و شکل منسجمی به پروفایل و محتوای اینستاگرامی خود می‌دهید.

درباره نویسنده

سید پویا کاظمیان
سید پویا کاظمیان
پویا بنیانگذار سوشال کار، کار خودشو در سال 99 با این سایت شروع کرد. هدف از ایجاد این سایت آموزش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ارتقاء کسب و کارها با استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی بود.
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مقالات سوشال‌کار