5 روش برای آنالیز نتایج بازاریابی اینستاگرام و معیارهای تاثیرگذار در آن

آیا به روشی برای ارزیابی نتایج بازاریابی اینستاگرام خود نیاز دارید؟ آیا به دنبال روشی برای اندازه‌گیری و آنالیز موفقیت پست‌ها و استوری‌های اینستاگرام خود هستید؟

در این مقاله، ما به شما آموزش می‌دهیم که چگونه داده‌های Insights اینستاگرام و ابزارهای دیگر را ترکیب کنید تا آنالیز دقیقی از پست‌ها و استوری‌های اینستاگرام خود بدست بیاورید.

 

5 روش آنالیز نتایج بازاریابی در اینستاگرام

 

1-نرخ تعامل پست‌های خود را با رقبا مقایسه کنید

با استفاده از Insights اینستاگرام، می‌توانید تعامل هر کدام از پست‌های خود را با توجه به این معیارها بدست بیاورید:

  • لایک‌ها
  • کامنت‌ها
  • شیر (تعداد اشتراک‌گذاری پست توسط مخاطبین)
  • تعداد دفعاتی که پست شما را ذخیره شده

به این نکته توجه داشته باشید که برای دسترسی به Insights اینستاگرام باید حساب خود را به حساب تجاری اینستاگرام ابدیل کرده باشید.

برای پستی که محتوای عالی درونش قرار گرفته باشد، تعداد زیادی لایک، کامنت، اشتراک گذاری و ذخیره شدن توسط مخاطبین مشاهده خواهید کرد، با همین روال به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که کدام پست‌ها بیشتر مورد توجه مخاطبان شما قرار گرفته‌اند (و می‌توانید تصمیم بگیرید در آینده تمرکز خود را بر روی چه نوع محتوایی بگذارید).

پس از تجزیه و تحلیل تعامل صورت گرفته از سوی فالوررها با پست، مرحله بعدی محاسبه میزان نرخ تعامل پست شما است. نرخ تعامل به صورت کل تعامل صورت گرفته در یک پست نسبت به کل فالوورهای شما و به شکل درصد بیان می‌گردد. طبق مطالعه‌ای از Iconosquare، میانگین میزان تعامل در اینستاگرام 4.7٪ است. این عدد با توجه به صنعتی که در آن مشغول هستید متفاوت خواهد بود.

قبل از شروع به بررسی میزان نرخ تعامل پست‌های خود، میانگین نرخ تعامل رقبای خود را بدست بیاورید. دانستن میزان نرخ تعامل رقبا به شما کمک می‌کند تا میزان تعامل خود را با یک شاخص مشخصی مقایسه کنید و عملکرد خود را ارزیابی کنید.

Influencer Marketing Hub دارای یک ماشین حساب درآمد Influencer رایگان است که بر اساس 12 پست قبلی آنها، به سرعت نرخ تعامل یک حساب را به شما اعلام می‌کند. با استفاده از این ماشین حساب می‌توانید نرخ تعامل حساب اینستاگرامی خود را با رقبا مقایسه کنید.

برای شروع بررسی تجزیه و تحلیل یک پست خاص، کافی است پست مورد نظر را باز کنید و بر روی View Insights زیر پست ضربه بزنید

 

2- کدام یک از هشتگ‌ها ایمپرشن (Impression) شما را بهبود بخشیده است

استفاده از هشتگ مناسب در اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشید و محتوای خود را پیش روی کاربران مناسب قرار دهید. با این حال، اگر عملکرد خود را ارزیابی نکنید، دانستن اینکه از کدام هشتگ‌ها بهتر است استفاده کنید می‌تواند به صورت رمز و راز درآید.

همچنین اگر از این دسته از افرادی هستید که تعداد زیادی هشتگ استفاده می‌کنند و گاها تا 30 هشتگ در هر پست استفاده می‌کنید، پس چگونه می‌توانید متوجه شوید کدام یک از آن‌ها ایمپرشن شما را به حداکثر می‌رسانند و کدام یک به درد شما نمی‌خورد.

Insights اینستاگرام مکانی عالی برای شروع آنالیز نتایج بازاریابی در اینستاگرام و عملکرد هشتگ‌های استفاده شده در حساب کاربری شماست. برای انجام این کار کافی است با مشاهده اطلاعات آماری برای یک پست شروع کنید. در بخش Discovery، ایمپرشن‌ها را به چند دسته تقسیم بندی شده‌اند، یکی از این دسته‌ها از هشتک است.

این معیار به شما نشان می‌دهد که پست‌های شما چه تعداد ایمپرشن از هشتگهایی که استفاده کرده‌اید دریافت کرده‌‌اند. این بررسی می‌تواند به شما کمک کند تا درک درستی از عملکرد هشتگ‌های خود داشته باشید.

در حالت کلی بهتر است از هشتگ‌های مختلف در هر پست استفاده کنید تا عملکرد آنها را در برابر یکدیگر آزمایش کنید. انجام این کار به شما کمک می‌کند الگوهای مناسب هشتگ گذاری برای پست‌های خود پیدا کنید. با امتحان این روش، مجموعه‌ خاصی از هشتگ‌ها ممکن است عملکرد بهتری نسبت به بقیه داشته باشند که با دانستن این موضوع می‌توانید در آینده از این هشتگ‌ها در پست‌های خود بیشتر استفاده کنید.

با این حال مشخص کردن این‌که کدام هشتگ بیشترین تعامل را برای شما ایجاد می‌کند می‌تواند چالش برانگیز باشد. در اینجاست که ابزار رایگان Union Metrics به کمک شما می‌آید.

این ابزار هشتگ‌های برتر شما را تشخیص می‌دهد و با شناسایی آنها شما می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام یک را بیشتر در پست‌های خود استفاده کنید تا به مخاطبان مورد نظر خود برسید. اما با پیدا کردن هشتگ بهینه، خود را به استفاده تکی از این هشتگ محدود نکنید. می‌توانید تا 10 هشتگ در پست و استوری‌های اینستاگرام خود استفاده کنید.

 

3-شناسایی پست‌ها با بهترین عملکرد و بالاترین کسب ترافیک

نباید تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی را برای خودتان طاقت فرسا کنید. با پیدا کردن محتوای محبوب کاربران، می‌توانید برای تولید محتوای آینده اینستاگرامتان برنامه ریزی کنید و همان چیزی را که مخاطبان شما به آن علاقه دارند را تولید و انتشار دهید.

چند روش مختلف برای پیدا کردن محتواهایی با بهترین عملکرد در اینستاگرام شما وجود دارد.

اولین راه استفاده از Insights اینستاگرام برای فیلتر کردن محتوای محبوب در حساب خود است. برای این کار روی سه خط در گوشه بالا سمت راست پروفایل حساب بیزینسی خود بزنید و سپس روی Insights ضربه بزنید.

در بخش محتوا (Content)، به پایین و به بخش Posts بروید و روی مشاهده همه ضربه بزنید.

به طور پیش فرض، اینستاگرام پست‌های شما را طی یک سال گذشته و بر اساس تعاملی که با فالوورها داشته‌اند مرتب کرده و به شما نشان می‌دهد. با ضربه زدن به بالای صفحه می‌توانید بازه زمانی، معیارها و نوع رسانه‌ای که انتشار داده‌اید را تغییر دهید.

برای تعیین اینکه مخاطبان به چه محتوایی علاقه بیشتری نشان داده‌اند، این معیارها را در نظر بگیرید:

  • کامنت‌ها
  • Follows
  • میزان تعامل
  • لایک‌ها
  • تعداد ذخیره شدن یک پست
  • میزان اشتراک گذاری

پس از دانستن اینکه کدام پست‌ها در بین مخاطبان شما بیشترین محبوبیت را دارا بوده‌اند، به پست‌های خود بازگردید و ببینید که چه چیزی در محتوای آن‌ها توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است. با دانستن این موضوع و پیاده سازی آن در محتواهای آینده، می‌توانید در پست‌های بعدی به موفقیت دست پیدا کنید.

الگوریتم اینستاگرام به شکلی است که می‌خواهد محتوای با کیفیت را در صفحه feed با فالوورهای شما به اشتراک بگذارد. با تجزیه و تحلیل پستی که در گذشته عملکرد خوبی داشته است، مسیر خود را برای توسعه محتوا مشخص خواهید کرد و شانس بیشتری برای داشتن عملکرد خوب در آینده خواهید داشت.

با دانستن عملکرد پست‌ها و یافتن محتوای مورد علاقه مخاطبین در فرآیند آنالیز بازاریابی اینستاگرام خود و به دست آوردن داده‌های مدنظر می‌توانید این داده‌ها را در سایر روش‌های بازاریابی خود نیز پیاده سازی کنید. مثلا در وب‌سایت خود نیز از همان موضوع محتوای مورد علاقه کاربران که در اینستاگرامتان به آن دست یافته‌اید استفاده کنید.

 

4-ارزیابی عملکرد استوری‌های اینستاگرام

طبق آمار روزانه 500 میلیون نفر از استوری‌های اینستاگام استفاده می‌کنند. اگر تا الان معیارهای مرتبط با استوری‌های اینستاگرام خود را بررسی نکرده‌اید، الان بهترین موقع برای شروع این کار است.

نه تنها استوری‌ها اینستاگرام مکانی محبوب برای معاشرت است بلکه معیارهای موجود در Insights اینستاگرام نیز برای بررسی رفتار مخاطبین شما فوق‌العاده هستند. این داده‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا درک متقابلی از رفتار مخاطبان با محتوای خود داشته باشید.

برای دسترسی به پارامترهای استوری اینستاگرام، در پروفایل خود بر روی سه خط گوشه بالا سمت راست ضربه بزنید (از همان مسیری که قبلاً برای دیدن Insights اینستاگرام اقدام کرده‌اید) و Insights را انتخاب کنید.

سپس به پایین رفته از بخش Stories و روی مشاهده همه ضربه بزنید.

insights استوری‌های های شما فقط به مدت 14 روز در دسترس است بنابراین باید این معیار را به شکل منظم ردیابی کنید. همانطور که برای پست‌های خود می‌توانستید اطلاعات فراوانی را مشاهده کنید، در مورد استوری‌های اینستاگرام نیز این قضیه صادق است.

با ضربه زدن روی بالای صفحه معیارهای مهم مختلفی را می‌توانید مشاهده کنید.

معیارهایی مانند تعداد Follow ها، کلیک‌ بر روی لینک شما، پاسخ‌ها به استوری‌های شما و اشتراک‌ گذاری‌ها را می‌توانید مشاهده کنید و بررسی کنید که آیا مخاطبان از محتوای شما لذت برده‌اند یا خیر. برای رشد حساب خود، باید بدانید کدام استوری بیشترین follow و اشتراک را داشته است.

insight اینستاگرام معیارهایی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به شما در بهبود استوری‌ها کمک کند. این معیارها عبارتند از:

  • Exited
  • Next story
  • Forward

وقتی کسی از استوری شما خارج (Exited) می‌گردد، به این معنی است که به صفحه اصلی اینستاگرام بازگشته است. اگر کسی به استوری بعدی (Next story) رفته باشد، به این معنی است که او برای مشاهده استوری اکانت بعدی، از بقیه استوری‌های شما رد شده. هر دوی این معیارها نشان می‌دهد مخاطب شما علاقه خود را به آنچه به عنوان استوری ارسال کرده‌اید از دست داده است.

معیار Forward به این معنی است که شخصی برای مشاهده استوری بعدی شما روی صفحه ضربه زده است. در این حالت، او استوری کامل شما را تماشا نکرده است اما توالی استوری شما را نیز به طور کامل ترک نکرده.

وقتی به همچین تحلیل‌هایی نگاه می‌کنید، به دنبال الگوها باشید. آیا بینندگان در هر زمان که بیش از پنج استوری پیاپی بارگذاری می‌کنید، از استوری‌های شما خارج شده‌اند؟ آیا اگر محصولات خود را بیش از حد به نمایش بگذارید، آنها به استوری بعدی می‌روند؟ آیا اگر محتوای پشت صحنه را انتشار دهید، مخاطب در استوری شما باقی می‌ماند؟

درک اینکه چه عواملی باعث می‌گردند فالوورها شیفته شما شوند یا به سمت چیز دیگری بروند، به شما کمک می کند استوری‌های جذاب‌تری ایجاد کنید.

 

5-ارزیابی رشد تعداد فالوورها

ناگفته نماند که اگر می‌خواهید حساب خود را رشد دهید، باید رشد فالوور را در حساب خود را آنالیز کنید. به محض اینکه محتوای خود را مطابق با میل مخاطبان خود تنظیم کردید، باید ببینید که آیا این ‌فعالیت‌ها روی تعداد فالوورها نیز تأثیر می‌گذارند.

برای محاسبه رشد خود، می‌توانید به صورت دستی هر هفته تعداد دنبال کنندگان خود را یادداشت کنید یا از ابزاری مانند Squarelovin برای گرفتن داده‌هایی از رشد حساب خود استفاده کنید.

برای پیگیری دستی رشد خود، تعداد فالوورهای خود را در اول و آخر هر هفته یادداشت کنید و سپس آن‌ها را از هم کم کنید تا تعداد فالوور کسب شده توسط خود را بدست بیاورید. سپس در ابتدای هفته عدد بدست آمده را بر تعداد فالوورهای خود تقسیم کنید. در آخر، آنرا در 100 ضرب کنید تا رشد شما به صورت درصد بیان شود.

 

نتیجهگیری

روشهای بی‌شماری برای اندازه گیری و آنالیز اینستاگرام مارکتینگ شما وجود دارد. داشتن موضوعی منسجم برای ارسال در feed اینستاگرام، بهبود عکس‌های اینستاگرام و داشتن کپشن‌های خفن، همگی در کنار هم به شما در دستیابی به یک طرح عالی بازاریابی در اینستاگرام کمک خواهند کرد. با این وجود، به محض این که این روش ها را عملی کردید، پگونه نقاط قوت و ضعف آن‌ها را شناسایی کنید و به بهبود آن‌ها بپردازید؟

با داشتن یک حساب کاربری تجاری در اینستاگرام، می‌توانید به تجزیه و تحلیل‌های مناسبی از عملکرد مارکتینگ خود دسترسی پیدا کنید. علاوه بر ابزار اینستاگرام، سایر ابزارهای رایگان می‌توانند به شما کمک کنند تا در آنالیز‌های خود عمق‌تر شوید.

نظر شما در مورد آخرین مقاله از دوره آموزشی اینستاگارم مارکتینگ چی بود؟ چگونه نتایج بازاریابی اینستاگرام خود را آنالیز می‌کنید؟ از چه ابزاری برای ردیابی معیارهای اصلی استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را در زیر با ما به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده

سید پویا کاظمیان
سید پویا کاظمیان
پویا بنیانگذار سوشال کار، کار خودشو در سال 99 با این سایت شروع کرد. هدف از ایجاد این سایت آموزش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ارتقاء کسب و کارها با استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی بود.
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مقالات سوشال‌کار