معیارهای آنالیز اینستاگرام؛ معیارهای سطح اول و سطح دوم در اینستاگرام کدامند؟

بازه بزرگی از معیارهای آنالیز اینستاگرام برای تحلیل و اندازه‌گیری، شناخت مخاطبین و بهبود نتایج بازاریابی اینستاگرام وجود دارد که به دو دسته تقسیم می‌گردند.

خیلی از این معیارها به عنوان معیار سطح اولی شناخته می‌شوند. این معیارها بیان کننده داده‌های پایه هستند و جزئیات زیادی را از روی آن‌ها نمی‌توان به دست آورد. این معیارها اعداد سر راستی به ما نشان می‌دهند، اعدادی که گویای تعداد فالوورها، ایمپرشن، ریچ، لایک‌ها، کامنت‌ها و تعداد کلیک‌ها هستند. این داده‌ها به نوعی داده‌های لحظه‌ای محسوب می‌گردند. برای تمرکز بر روی ارتقاء، رشد و بهینه سازی‌هایی که در پروفایل اینستاگرام انجام داده‌ایم باید از معیارهای سطح دوم استفاده کنیم.

 

معیارهای سطح اول برای آنالیز اینستاگرام

معیارهای سطح اولی در اینستاگرام شامل معیارهای پروفایل اینستاگرام مانند امپرشن، ریچ، پست‌ها و…، معیار مربوط به مخاطبین مانند سن، جنسیت و…، معیارهای مربوط به پست‌ها مثل لایک، بازدید و…، معیارهای مربوط به استوری مانند ایمپرشن، ریچ و .. و معیارهای مربوط به لایو اینستاگرام که شامل بازدیدکننده‌های زنده و بازدیدکنندگان است.

این معیارها را می‌توان به طور مستقیم از قسمت Insights اینستاگرام بدست آورد.

 

محاسبه معیارهای سطح دومی با استفاده از آنالیز اینستاگرام

کسب و کار کوچکی را فرض کنید که برای خود صفحه اینستاگرام ساخته است. اگر تعداد فالوورهای اکانت این کسب و کار را با یک ایفلوئنسر معروف مقایسه کنیم، خواهیم دید که اصلا آمار چشم‌گیری ندارد. این مقایسه نه تنها ارزشی ندارد بلکه به بهبود محتوای کسب و کار کوچک نیز کمکی نمی‌کند. محاسبه معیارهای آنالیز عملکرد سطح دو به معنی استفاده از داده‌های خود به عنوان معیاری برای محک زدن استراتژی‌های استفاده شده در اینستاگرام است، با استفاده از چنین معیارهایی می‌توان محتوایی که بیشترین تاثیر را بر روی مخاطبین گذاشته است را شناسایی و در آینده از آن‌ها بیشتر استفاده کنید.

3 نوع از این معیارهای درجه دومی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را برای شما تشریح خواهیم کرد:

 

1-رشد

معیارهای رشد به شما تغییرات (افزایش یا کاهش) معیار مورد نظر شما را نشان می‌دهند. برای مثال رشد فالوور، تغیرات تعداد فالوورهای شما در طول یک بازه زمانی مشخص را نشان می‌دهد.

برای مثال اگر فالوورهای شما در پایان ماه مهر 710 فالوور بوده است و در آخر ماه آبان این تعداد به 950 رسیده باشد، نرخ رشد فالوورها 33.8% بوده است.

برای محاسبه نرخ رشد کافیست عدد معیار را در اول و آخر بازه زمانی از هم کم و سپس تقسیم بر عدد آخر بازه زمانی کنید. عدد بدست آمده را در 100 ضرب کنید و رشد معیار مورد نظر خود را مشاهده کنید.

برای معیارهای دیگری مانند: ایمپرشن، ریچ، تعامل، کلیک و ریپلای نیز می‌توان نرخ رشد را محاسبه کرد.

 

2-نرخ

معیارهای مرتبط با نرخ به شما نتایج درصدی را نشان می‌دهند و با این نتایج می‌توانید معیار خاصی را با معیار دیگری مقایسه کنید. برای مثال می‌توانید نرخ تعامل در پست‌ها، استوری‌ها و IGTV را با هم مقایسه کنید.

در مورد پست و IGTV، اینستاگرام مجموع لایک‌ها، کامنت‌ها، تعداد ذخیره شدن‌ها و تعداد اشتراک گذاری آن را به عنوان تعامل در نظر می‌گیرد. برای استوری‌های اینستاگرام، تعداد ریپلای‌ها و اشتراک گذاری آن به عنوان تعامل در نظر گرفته می‌شود. برای هر یک از پست‌ها، استوری‌ها و IGTVهای خود نرخ خاص مانند نرخ تعامل را درنظر بگیرد و آن را مقایسه کنید تا متوجه شوید کدام یک از آن‌ها نرخ تعامل بالاتری دارا است. سپس سعی کنید وقت بیشتری برای تولید موردی که نرخ تعامل بیشتری دارد بگذارید.

فرض کنید شما 1000 فالوور دارید، یک پست ارسال می‌کنید و تعداد تعاملی که آن پست کسب می‌کند برابر با 189 عدد باشد، نرخ تعامل پست شما برابر 18.9% خواهد بود.

در استوری‌های اینستاگرام، نرخ completion یا نرخ تکمیل، معیار مناسبی برای پی بردن به درصد تعداد افرادی است که استوری‌های شما را کامل مشاهده کرده‌اند. برای محاسبه آن کافیست تعداد ایمپرشن استوری آخری را تقسیم بر تعداد ایمپرشن‌های استوری اول کنید و عدد به دست ‌آمده را ضرب در 100 کنید.

مثلا اگر استوری‌ در اینستاگرام خودتان با فالوورها به اشتراک گذاشتید و 93 نفر استوری اول شما را مشاهده کردند و 59 نفر تا آخرین استوری شما رفتند، نرخ تکمیل شما برابر 63% خواهد بود.

 

3-میانگین

معیارهای میانگین، شاخصی را نشان می‌دهند که با توجه به آن می‌توانید معیار‌های خود را با آن شاخص مقایسه کنید و محک بزنید. برای مثال معیار میانگین لایک در هر پست به شما می‌گوید که به طور کلی هر پست شما چه تعداد لایک از مخاطبین دریافت کرده است. با داشتن میانگین لایک در هر پست می‌توان در مورد یک پست خاص قضاوت کرد و گفت که تعداد لایک‌های کافی و مورد قبولی کسب کرده یا اینکه انتظارات را پاسخ نداده است.

برای به دست آوردن میانگین کافی است که در یک بازه زمانی مشخص تعداد یکی از معیارهای خودتان را جمع بزنید. مثلا میانگین لایک در یک هفته یا یک ماه. اگر در ماه اسفند 12 پست ارسال کرده باشید و در مجموع 715 لایک دریافت کرده باشید، میانگین تعداد لایک هر پست شما در ماه 59 لایک خواهد بود.

مخرجی که در این فرمول استفاده می‌کنید می‌تواند تعداد پست یا استوری‌های شما باشد. اما می‌توانید از بازه‌های زمانی نیز استفاده کنید. برای مثال می‌توانید میانگین تعداد بازدیدکننده‌های لایو اینستاگرام خود را در طول روزهای هفته بدست بیاورید و تشخیص دهید در کدام یک از روزهای هفته تعداد بازدید بیشتری داشته‌اید، با همچین آماری می‌توانید روزهای بهینه برای لایو گذاشتن را بدست بیاورید.

 

نتیجه‌گیری

بازاریاب‌های اینستاگرام با توجه به معیارهای آنالیز اینستاگرام می‌توانند تشخیص دهند که آیا در مسیر درستی قدم گذاشته‌اند و طبق برنامه به سمت موفقیت می‌روند؟ برای بررسی و آنالیز استراتژی‌های اینستاگرام خود باید از ترکیب چندین معیار استفاده کنید و با مشخص کردن شاخص‌های مقایسه‌ای عملکرد هر یک از پست‌ها، استوری‌ها، لایوها و IGTVهای خود را بررسی کنید.

درباره نویسنده

سید پویا کاظمیان
سید پویا کاظمیان
پویا بنیانگذار سوشال کار، کار خودشو در سال 99 با این سایت شروع کرد. هدف از ایجاد این سایت آموزش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ارتقاء کسب و کارها با استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی بود.
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مقالات سوشال‌کار