راهنمای کامل ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام

ابزارهای آنالیز اینستاگرام به شما کمک می‌کنند تا فعالیت‌های بازاریابی اینستاگرام خود را پی‌گیری کرده و نتایج آن‌ها را آنالیز کنید. اگر در اینستاگرام حساب کاربری عادی دارید، متاسفانه اینستاگرام به شما اجازه دسترسی به اطلاعات اکانتتان را نمی‌دهد. برای اینکه به اینستاگرام بفهمانید که در کارتان جدی هستید باید از حساب‌ بیزینسی اینستاگرام استفاده کنید. با این کار به اطلاعات مفیدی در مورد مخاطبین و پست و استوری‌های خود دسترسی خواهید داشت.

داشتن حساب بیزینسی در اینستاگرام مزایای زیادی برای شما خواهد داشت. یکی از این مزایا دسترسی به آمار و عملکرد حسابتان است که از بخش insights قابل دسترسی است. از این بخش می‌توانید اطلاعات مفیدی در مورد کاربران خود بدست بیاورید. علاوه بر insights اینستاگرام، ابزارهای آنالیز اینستاگرام دیگری وجود دارند که یک سری از این ابزارها رایگان می‌باشند.

 

ابزار‌ آنالیز اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام برای تعاملی که بین کاربران آن وجود دارد بسیار معروف شده است. تعاملی که در این شبکه اجتماعی پدید آمده بین 4 تا 12 برابر شبکه‌های اجتماعی مشابه دیگر است.

از طرفی خیلی از کسب و کار‌ها نیز با تولید محتوا به دنبال ایجاد تعامل با فالوورهای خود هستند. اما از کجا متوجه شویم که کدام یک از پست و استوری‌های ارسال شده در هفته دارای بیشترین تعامل بوده‌اند؟ چه قشری با چه سن و جنسیتی عموم مخاطبین ما را تشکیل داده‌اند؟ برای تبلیغ محصولات خود به کدام اینفلوئنسر اعتماد کنیم؟

این‌ها تعداد اندکی از سوالاتی هستند که هر اینستاگرام مارکتر با آن سروکله می‌زند. برای جواب دادن به این سوال‌ها فقط یک چیز لازم داریم؛ ابزار آنالیز اینستاگرام.

ابزار‌های آنالیز اینستاگرام انواع مختلفی دارند و هر ابزار روی یک یا چند پارامتر که بر بازاریابی اینستاگرام تاثیر گذار است، متمرکز شده‌اند. با استفاده از ابزارهای آنالیز اینستاگرام به اطلاعات شگفت انگیزی در مورد فالوورهای خود، عملکرد پست و ایستوری‌ها، محتوای مورد علاقه کاربران و … دست خواهید یافت. اکثر این ابزارها پلن رایگانی برای کاربران ارائه نداده‌اند و یا پلن‌های رایگان آن‌ها بسیار محدود است. در ادامه این پست با چنتا از ابزار‌های رایگان اینستاگرام آشنا خواهیم شد.

 

ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام

1- ابزار آنالیز اینستاگرام HypeAuditor

HypeAuditor دارای پایگاه داده وسعی هست که با استفاده از هوش مصنوعی پشتبانی شده است و اطلاعات بیش از 3 میلیون اکانت را ایندکس کرده است. این اطلاعات بسیار مفید هستند و در واقع می‌تواند اینفلوئنسرهای واقعی را از کسانی که فالوور فیک دارند تشخیص دهد.

متاسفانه این ابزار پلن‌های رایگان خود را جمع آوری کرده است ولی با مبلغ ناچیزی می‌توانید از امکانات آن به صورت محدود استفاده کنید.

هدف از ساخت و توسعه این ابزار شناسایی متقلبان بوده است. این ابزار پروفایل اینفلوئنسرها را آنالیز می‌کند و مخاطبین آن‌ها را به شکلی کامل چک می‌کند و به دنبال اطلاعاتی است که گویای تقلب کردن باشند. این ابزار 28 معیار مختلف را به شما نمایش می‌دهند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید اینفلوئنسر مناسب خود را شناسایی کنید.

این ابزار به مخاطبین اینفلوئنسرها امتیاز AQS که مخفف (Audience Quality Score) است را می‌دهد. این امتیاز عددی بین 0 تا 100 را به خود می‌گیرد و اینفلوئنسری که عدد 70 به بالا را کسب کرده باشد، نشان دهنده آن است که از فالوورهای با کیفیتی برخوردار است.

HypeAuditor فقط نشان دهنده آمار نیست بلکه کیفیت برخی از معیارها، نرخ تعامل، تعامل واقعی، دسترسی فالوورها و خیلی دیگر از موارد را به شما نشان می‌دهد.

 

2- ابزار آنالیز اینستاگرام Iconosquare

Iconosquare این امکان را برای کاربران فراهم کرده است که پست‌های خود را زمان بندی کنند، بررسی کنند که مردم در مورد آن‌ها چه چیزی گفته‌اند و اینستاگرام خود را آنالیز کنند. این ابزار روندهای مربوط به تعامل، ایمپرشن، تعداد ریچ پست‌ها و عملکرد استوری‌های اینستاگرام را در اختیار شما قرار می‌دهد.

با این ابزار می‌توانید هشتگ‌ها و رقبای خود را ردگیری کنید.

Iconosquare به شما یک پلن رایگان دوهفته‌ای با دسترسی محدود از ابزارهایش را می‌دهد.

 

3- ابزار آنالیز اینستاگرام Analisa

Analisa پلتفرم بازاریابی اینفلوئنسرها است که بر روی آنالیز اینستاگرام تمرکز کرده است. این ابزار نه تنها داده‌های مرتبط با حساب شما را در اختیارتان قرار می‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند تا معنی هر یک از این اعداد را به درستی درک کنید.

این ابزار یک پلن رایگان نیز به کاربرانش ارائه می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانید داده‌های خامی از پروفایل خود به دست بیاورید. برای آنالیز‌های دقیق‌تر باید از پلن‌های حرفه‌ای و پولی آن استفاده کنید.

گزارش‌های تهیه شده توسط ابزار آنالیز اینستاگرام Analisa به دو شکل به کاربران ارائه می‌گردد. در گزارش اکانت، آنالیزهای دقیق از پروفیال اینفلوئنسرها و فعالیت آن‌ها را به شما ارائه می‌دهد، و در حالت گزارش هشتگ از گزارش برای بررسی کردن کمپین‌ها استفاده می‌گردد.

گزارش اکانت شامل طیف وسعی از داده‌های آماری است:

  • نرخ تعامل، نرخ لایک، نرخ کامنت
  • میانگین نرخ تعامل
  • میانگین پست در روز، هفته و ماه
  • تگ‌ها و منشن‌ها
  • نقشه پست‌ها
  • میانگین لایک و کامنت در پست و میانگین نرخ تعامل
  • کلمات کپشن و هشتگ‌هایی که بیشترین تعداد استفاده شدن را داشته‌اند

گزارش هشتگ برای کمپین شما شامل موارد زیر است:

  • مخاطبین و تعامل آن‌ها
  • کل پست‌ها
  • مقدار ریچ فالوورها
  • کل تعامل
  • میانگین تعامل در روز
  • کلمات کپشن و هشتگ‌هایی که بیشترین تعداد استفاده شدن را داشته‌اند
  • مشارکت

گزارش هشتگ عملکرد دقیق اینفلوئنسرها را به شما نشان می‌دهد و می‌توانید مشاهده کنید که کدام یک از آن‌ها بهترین عملکرد را داشته‌اند.

 

4- ابزار آنالیز اینستاگرام Instagram Insights

تمام حساب‌های بیزینسی در اینستاگرام به طور خودکار به Instagram Insights دسترسی خواهند داشت. Insights اینستاگرام ابزار تجزیه و تحلیل رایگان “داخلی” خود اپ اینستاگرام است. این ابزار آنالیز اینستاگرام داده‌هایی در مورد اطلاعات جمعیتی و اقدامات فالوورهای شما، به علاوه تجزیه و تحلیلی در مورد محتوای بارگذاری شده شما نیز ارائه می‌دهد.

پس از تبدیل یک حساب شخصی به یک حساب بیزینسی، در کنار پست‌هایی که از آن زمان به بعد ارسال می‌کنید دکمه مربوط به Insights اینستاگرام را مشاهده خواهید کرد. از روش‌های مختلفی می‌توانید به Insights اینستاگرام دسترسی پیدا کنید، از طریق پروفایل اینستاگرام و همچنین از طریق پست‌ها و استوری‌های ارسال شده نیز این دسترسی برای شما مهیا شده است.

در این ابزار شما به خلاصه‌ای از داده‌های محتوایی که در هفت روز گذشته ارسال کرده‌اید دسترسی پیدا خواهید کرد. همچنین Insights اینستاگرام تعداد فالوورها را نمایش می‌دهد و به شما اعلام می‌کند که در هفت روز گذشته چه تعداد فالوور جذب کرده‌اید. به همین ترتیب از این بخش می‌توانید تعداد کل پست‌ها و تعداد پست‌هایی که در هفته گذشته ارسال کرده‌اید را مشاهده کنید.

در قسمت پایین‌تر، داده‌هایی مانند تعداد کل بازدیدها، ریچ و تعداد بازدید از پروفایل برای هفت روز گذشته خود را می‌توانید مشاهده کنید.

Insights اینستاگرام آمار مفید و قابل توجه بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • خلاصه ای از اطلاعات جمعیتی فالوورها (مانند سن، جنسیت و …)
  • داده‌هایی از عملکرد تکی پست‌ها
  • اطلاعاتی در مورد استوری‌هایی که ارسال کردید
  • اطلاعاتی از داده‌های پروموشن (در صورت داشتن)

5- klear

Klear پلتفرم مارکتینگ اینفلوئنسرها است که بر روی پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب و تجزیه و تحلیل آن‌ها تمرکز کرده است. البته این ابزار پلن‌های قیمتی واضحی معرفی نکرده است و می‌توان همین موضوع را به عنوان یک نقطه ضعف برای این ابزار دانست.

Klear با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده و هوش مصنوعی، پایگاه داده گسترده‌ای از اینفلوئنسر‌ها ایجاد کرده و آن را به بیش از 60،000 دسته بندی موضوعی تقسیم کرده است و تجزیه و تحلیل عمیقی در مورد اطلاعاتی همچون سن و جنسیت و حتی روانشناسی فالوورهای اینفلوئنسرها را به شما ارائه می‌دهد. این ابزار اخیراً آنالیز استوری‌های اینستاگرام را نیز به قابلیت‌های خود اضافه کرده است.

 

6- pixlee

Pixlee ابزار آنالیز اینستاگرام رایگانی به کاربران خود ارائه داده است. در این ابزار می‌توانید گزارش‌های هفتگی با تجزیه و تحلیل و معیارهایی بدست بیاورید که در ایجاد تعامل بیشتر و جذب فالوور جدید به شما کمک خواهند کرد.

شما می‌توانید از داده‌های Pixlee برای شناسایی اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی، و اکانت‌هایی که در مورد برند شما پست ارسال می‌کنند، استفاده کنید. همچنین می‌توانید بر مکالمات نظارت کرده و محتواهایی که بهترین عملکرد را داشته‌اند شناسایی کنید.

این ابزار داده‌های آماری در مورد هشتگ‌ها، رشد فالوور‌ها در اینستاگرام و داده‌هایی که برای شناسایی مقدار تعامل پست‌ها لازم است را برای شما نمایش می‌دهد.

 

7- socialbakers

Socialbakers ابزار آنالیز اینستاگرام رایگانی است که برای اکانت‌های شخصی و بیزینسی اینستاگرام قابلیت آنالیز فراهم کرده است. این ابزار داده‌های پست‌هایی که بهترین عملکرد را داشته‌اند را به کاربر نشان می‌دهد و می‌توانید عواملی که در موفقیت پست‌های شما دخیل بوده‌اند را شناسایی کنید، و از آن‌ها در تولید محتواهای آینده خود استفاده کنید.

 

8- Squarelovin

Squarelovin دارای ابزار رایگان آنالیز اینستاگرام است که اکثر اطلاعات مورد نیاز برای آنالیز پروفایل را در اختیار شما قرار می‌دهد. این ابزار تجزیه و تحلیل ماهانه از پست‌ها و تاریخچه‌ای از پست‌ها به تفکیک ماه، روز یا ساعت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. Squarelovin با آنالیز تمام تاریخچه پست‌های ارسالی در بهینه سازی پروفایل اینستاگرام به شما کمک می‌کند.

 

نتیجه‌گیری

برای بررسی و نتیجه‌گیری در مورد استراتژی بازاریابی که برای اینستاگرام پیش گرفته‌اید به آنالیز فعالیت‌های خود نیاز دارید. برای آنالیز اینستاگرام تاکنون چندین ابزار معرفی شده که در این

پست ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام را به شما معرفی کردیم. از قدیم گفتن هر چقدر پول بدی همونقدر آش می‌خوری، که این ضرب‌المثل در مورد ابزارهای آنالیز اینستاگرام نیز صادق است. متاسفانه ابزارهای رایگان دست شما را در تجزیه و تحلیل نتایج بسیار محدود نگه می‌دارند و برای استفاده کامل از ابزارها نیاز به پرداخت مبلغ ماهیانه به آن‌ها دارید.

درباره نویسنده

سید پویا کاظمیان
سید پویا کاظمیان
پویا بنیانگذار سوشال کار، کار خودشو در سال 99 با این سایت شروع کرد. هدف از ایجاد این سایت آموزش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ارتقاء کسب و کارها با استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی بود.
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مقالات سوشال‌کار