استراتژی بازاریابی اینستاگرام

اکثر کسب و کارها برای حضور در پلتفرم‌های اجتماعی شتاب‌زده عمل می‌کنند و داشتن یک استراتژی کامل اینستاگرامی را فراموش می‌کنند. شما این اشتباه را انجام ندهید.

از آنجا که اینستاگرام از سایر شبکه‌های اجتماعی محبوب بسیار متفاوت است، به یک استراتژی بازاریابی ویژه اینستاگرام نیاز دارد. برای ایجاد و توسعه استراتژی متناسب با سبک خود با ما در این مقاله همراه باشید.

 

استراتژی بازاریابی اینستاگرام چیست؟

برای پیمودن یک مسیر و رسیدن به هدف به نقشه راه نیاز دارید. در بازاریابی اینستاگرام هم به همین شکل است و برای رسیدن به اهدافتان به نقشه راهی نیازمند هستید که با نشان دادن مسیر و پیش بینی موانع به هدف خود دست پیدا کنید. این مسیر راه، استراتژی بازاریابی اینستاگرام نام دارد. برای داشتن یک استراتژی کارامد در اینستاگرام می‌بایستی اهداف و مخاطبین هدف خود در اینستاگرام را مشخص کنید و با داشتن یک تقویم دقیق برای آن‌ها تولید محتوا انجام دهید و نتیجه بدست آمده را تجزیه و تحلیل کنید. به طور کلی برای داشتن استراتژی بازاریابی اینستاگرام باید 7 مرحله زیر را انجام دهید.

 

1- اهداف فعالیت خود را در اینستاگرام مشخص کنید

قبل از شروع به فعالیت در اینستاگرام و ارسال پست در این شبکه اجتماعی، از خود (یا تیم خود) یک مسئله را بپرسید: چرا در اینستاگرام هستید؟

هرچقدر هم که این پلتفرم محبوب باشد، پاسخ شما نباید به این شکل باشد: (چون بقیه مردم هم در اینجا حضور دارند ما هم در اینستاگرام فعالیت می‌کنیم).

برای موفقیت طولانی مدت در اینستاگرام باید منظور و اهداف مشخصی داشته باشید تا بتوانید متناسب با آن‌ها وقت، انرژی و سرمایه گذاری پولی خود را توجیه کنید.

البته در اینجا پاسخ ها شبیه به هم نیستند و حتی پاسخ صحیحی نمی‌توان داد. یک سری از کسب و کارها از خوراک (Feed) اینستاگرام برای تبلیغ و فروش محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند.

شاید از اینستاگرام برای به اشتراک گذاشتن نمونه کارهای خود استفاده کنید تا فالوور‌ها بتوانند محصول یا خدمات شما را در عمل ببینند. مانند اکانت یک متخصص زیبایی که تصویری از صورت یا دندان یک فرد قبل و بعد از عمل زیبایی را به نمایش می‌گذارد.

حتی می‌توان در اینستاگرام حضور داشته باشید و با ارسال نقل قول‌های انگیزشی و تصاویر سرگرم کننده به سادگی از نام تجاری خود آگاهی ایجاد کنید و به اصطلاح برندینگ انجام دهید.

شاید مایل باشید از اینستاگرام برای به اشتراک گذاشتن محتوای تولید شده توسط کاربران استفاده کنید تا فالوورها بتوانند افراد واقعی را ببینند که از محصول یا خدمات شما استفاده می کنند.

به هر دلیلی که وارد اینستاگرام شده‌اید حتماً اهداف اولیه خود را مشخص کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که اینستاگرام شما می‌تواند چندین هدف را همزمان داشته باشد. به این معنی که می‌توانید تصاویر محصول را ارسال کنید و در کنار آن محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) را به اشتراک گذارید. منظور ما نوع پست‌هایی که به اشتراک می‌گذارید نیست بلکه بیشتر دلیل اشتراک گذاری آنها برای ما اهمیت دارد.

 

2- مخاطبان اینستاگرامی را مشخص کنید

قبل از شروع بازاریابی در اینستاگرام، مخاطبانی را که می‌خواهید به آنها دسترسی پیدا کنید را تعیین نمایید. به یاد داشته باشید که عواملی مانند سن، مکان، جنسیت، درآمد، علایق و … را نادیده نگیرید.

نمی‌دانید مخاطبین خود را چگونه شناسایی کنید؟ هشتگ‌های مورد علاقه و محبوب مربوط به کسب و کار خود را رصد کنید. ببینید چه اشخاصی از این هشتگ‌ها استفاده می‌کنند و پروفایل‌های آنها را بررسی کنید. همچنین می‌توانید نگاهی به فالوورهای رقیبان خود بیندازید. با این روش‌ها می‌توان دید درستی از مخاطبین خود بدست آورد.

 

3- تحلیل رقابتی انجام دهید

بعد از اینکه مخاطبان اینستاگرام خود را تعیین کردید، یک تحلیل رقابتی انجام دهید تا ببینید سایر بازاریابان در حوزه کاری شما چه پست‌هایی ارسال می‌کنند.

اگر از قبل رقبای قوی خود را می‌شناسید، با بررسی پروفایل‌های اینستاگرام آنها شروع کنید. در غیر این صورت، اصطلاحات مربوط به تجارت و صنعت خود را جستجو کنید تا حساب‌های مشابه را پیدا کنید.

یک بررسی سریع از حساب‌های مرتبط با کسب و کار خود انجام دهید تا ببینید چه نوع پست‌هایی بیشترین میزان تعامل را دارند، از چه هشتگ‌های محبوبی استفاده می‌کنند، کپشن‌های تصاویرشان چگونه است، چند وقت یک بار پست ارسال می‌کنند و با چه سرعتی در حال رشد هستند.

در حالی که محتوا رقبای خود را بررسی می‌کنید، هر فرصتی را که از دست داده‌اند را یادداشت کنید. افزودن محتوای منحصر به فرد به این ترکیب، به کسب و کار شما کمک می‌کند تا از رقبای خود برجسته‌تر جلوه کنید.

 

4- برای پست‌های خود تقویمی را درنظر بگیرید

به طور متوسط برندها هر هفته حدود شش تصویر در اینستاگرام ارسال می‌کنند که تعداد آن‌ها به بیش از 300 پست در سال می‌رسد! با این حجم از محتوا پیگیری آنچه باید پست کنید و آنچه قبلاً پست شده است خیلی سخت می‌گردد.

ایجاد یک تقویم محتوا می‌تواند به شما در صرفه جویی در وقت و مدیریت در اینستاگرام کمک کند. تقویم خود را با چند نوع از پست‌های اینستاگرامی که قبلاً بحث کرده بودیم پر کنید و  قبل از انتشار آن‌ها برای کپشن‌ها، هشتگ‌ها و زمان ارسال پست‌ها برنامه ریزی کنید.

تقویم تحریریه شما می‌تواند مکانی عالی برای ثبت هرگونه رویداد مهم جهت برجسته‌سازی در حساب اینستاگرام، مانند فروش محصولات جدید یا پیشنهادات ویژه و تخفیفات مناسبتی باشد. با داشتن یک تقویم محتوایی می‌توان با برنامه ریزی و خیال راحت امورات صفحه اینستاگرام را پیش ببرید و کارها را به دقیقه نود نیاندازید.

 

5- برندی استوار در اینستاگرام ایجاد کنید

ارسال محتوای تصادفی یا از هم گسیخته مخاطبان شما را گیج می‌کند و باعث از دست دادن فالوور خواهد شد. در مورد شخصیت برند خود فکر کنید و مشخص کنید که برند شما چه شخصیتی دارد. ارزش‌های برند شما کدامند؟ مشتریان و کارمندان، برند شما را چگونه توصیف می‌کنند.

شخصیت دادن به برند به این معنا است که مخاطب بدون دیدن اسم اکانت شما و فقط با مشاهده پست‌ها در Feed اینستاگرام بتواند متوجه شود که پست متعلق به برند شما است. برای مثال ردبول در حساب کاربری خود پست‌های شاخصی قرار می‌دهد که از انرژی و هیجان بالایی برخوردار هستند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را شناسایی کنید.

 

6- بستری برای رشد تعداد فالوورهای خود فراهم کنید

افزودن به تعداد فالوورها به زمان و انرژی جدی نیاز دارد. شاید وسوسه شوید که راه ساده‌تر را انتخاب کنید و فالوور بخرید. ولی این کار را نکنید! خرید فالوور در واقع مشارکت ایجاد نمی‌کند، در اصل کسب و کار شما برای دیده شدن و افزایش مشارکت مخاطبین به ساخت اکانت اینستاگرام روی می‌آورد نه برای جمع کردن و بالا بردن عدد فالوورها! (همچنین ، تغییرات اخیر API اینستاگرام به طور خودکار فالوورهای خریداری شده را حذف خواهد کرد).

در اینجا چند نکته به شما می‌گوییم تا با تمرکز بر روی آن‌ها تعداد فالوورهای خود را با روشی اصولی و درست افزایش دهید.

مطمئن شوید که نام کاربری شما قابل تشخیص و جستجو باشد. اگر مخاطبین نتوانند شما را پیدا کنند، قادر نخواهند بود که شما را دنبال کنند! بیو پروفایل خود را کامل کنید زیرا این آخرین بخش اکانت شما است که مخاطب قبل از تصمیم گیری در مورد فالوو کردن شما می بیند، بنابراین مطمئن شوید که توضیح کاملی در مورد این که چه کسی هستید و چه کاری انجام می‌دهید نوشته باشید.

بعد از بهینه سازی پروفایل، شروع به ارسال پست کنید. قبل از اینکه شروع به جذب فالوور کنید، بهتر است که فید اینستاگرام خود را با 10 تا 15 پست با کیفیت بالا پر کنید. اگر کاربران از پروفایل شما بازدید کرده و آن را بدون پست و خالی ببینند، احتمالاً شما را دنبال نخواهند کرد.

سپس حساب‌هایی که مرتبط با کسب و کار شما هستند را دنبال کنید. به اینستاگرام مانند یک جامعه نگاه کنید و به دنبال مشاغل دیگر در منطقه خود یا افراد تأثیرگذاری باشید که ممکن است از محصول یا خدمات شما لذت ببرند. همانطور که حساب‌ها را دنبال می‌کنید، اینستاگرام موارد مرتبطی را نیز پیشنهاد می‌کند که می‌توانید آن‌ها دنبال کنید.

بعد از اینکه یک حساب اینستاگرام را دنبال کردید، با محتوای آن تعامل داشته باشید. این طبیعی‌ترین راه برای جلب توجه به حساب اینستاگرام خودتان است بدون اینکه اسپم باشید. هنگامی که یک حساب را دنبال کنید یا با آن تعامل برقرار کنید، مالک حساب نوتیفیکیشن دریافت می‌کند. این امر احتمال این را بالا می‌برد که مالک اکانت به پروفایل شما سر بزند و آن را چک کند.

دیگران را به اشتراک گذاری مطالب خود ترغیب کنید. اگر در پلتفرم دیگری فعالیت دارید و یا شریک تجاری دارید، در آنجا اکانت خود را به اشتراک بگذارید.

 

7-فالوورهای خود را به مشتری تبدیل کنید

وقتی که فالوورهای زیادی بدست آوردید نوبت به آن می‌رسد که آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید.

برای این کار می‌توانید از تبلیغات اینستاگرام، گذاشتن تخفیف بر روی محصول و خدمات خود بهره ببرید. همچنین می‌توانید از تیزرهای تبلیغاتی در پست‌های خود استفاده کنید و محصولات و خدمات آینده خود را معرفی کنید.

این موضوع را فراموش نکنید که لینک وب سایت خود را در بیو اینستاگرام و استوری‌های خود قرار دهید.

 

نتیجه‌گیری

اگر برای کسب و کار خود اکانت اینستاگرام ایجاد کرده‌اید و بدون برنامه خاصی شروع به تولید محتوا و انتشار آن کرده‌اید، احتمال موفقیت شما بسیار کم است. با این کار فقط هزینه و وقت خودتان را تلف کرده‌اید. برای اینکه نتیجه قابل قبولی بگیرید نیاز به استراتژی اینستاگرام دارید. با داشتن استراتژی می‌توانید آگاهی از برند خود را افزایش دهید، تعداد فالوورهای خود را افزایش دهید و فالوورهای خود را به مشتری تبدیل کنید. الان وقت این است که به اکانت اینستاگرامی خود بروید و نکاتی که در این مقاله یاد گرفتید را پیاده سازی کنید.

درباره نویسنده

سید پویا کاظمیان
سید پویا کاظمیان
پویا بنیانگذار سوشال کار، کار خودشو در سال 99 با این سایت شروع کرد. هدف از ایجاد این سایت آموزش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ارتقاء کسب و کارها با استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی بود.
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مقالات سوشال‌کار