13 روش برای بهینه سازی پروفایل اینستاگرام

از شروع کار اینستاگرام تا به امروز، روزانه به تعداد کاربران اینستاگرام افزوده شده و این روند همچنان ادامه دارد. از طرفی هم تعداد کسب و کارها و صفحات بیزینسی اینستاگرام روز به روز در حال افزایش است. برای بیشتر دیده شدن این صفحات و جذب بیشتر مشتری نیاز به بهینه سازی پروفایل اینستاگرام خود دارند. امروز در این مقاله می‌خواهیم 13 مورد از انواع روش‌های بهینه سازی پروفایل اینستاگرام  را توضیح دهیم.

 

اهمیت بهینه سازی پروفایل اینستاگرام

پروفایل اینستاگرام در اصل صفحه اصلی شما در این شبکه اجتماعی است. این بخش به این منظور ساخته شده که اطلاعات مختصری در مورد خود یا کسب و کارتان بنویسید و همچنین این فرصت را برای شما فراهم کرده تا از این بخش به وبسایت خود بک لینک دهید و به آن ترافیک ارسال کنید. در ادامه، ما شما را راهنمایی می‌کنیم که چگونه پروفایل اینستاگرام خود را به بهترین شکل ممکن در دسترس کاربران قرار دهید و باعث بیشتر دیده شدن خود و کسب و کارتان شوید.

 

1-اکانت خود را به اکانت بیزینسی تغییر دهید

بیش از 25 میلیون شرکت در حال حاضر از حساب‌های بیزینسی (Business account) اینستاگرام استفاده می‌کنند تا به ابزارهای تجزیه و تحلیل و تبلیغاتی فوق‌العاده آن دسترسی داشته باشند. برخلاف اکانت‌های شخصی، حساب‌های تجاری قابلیت تجزیه و تحلیل مربوط به عملکرد پست‌ها و اطلاعاتی در مورد فالوورها را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. کاربران با ایجاد حساب تجاری برای خود به بخشی مجزا نسبت به پروفایل‌های معمولی دسترسی پیدا می‌کنند که به راحتی می‌توانند این اطلاعات فنی و آنالیز شده را مشاهده کنند.

از آنجایی که 80 درصد از کاربران اینستاگرام حداقل یک برند را دنبال می‌کنند، اینستاگرام به حساب‌های بیزینسی این اجازه را می‌دهد تا دکمه‌ای جهت تماس با فالوورهای خود داشته باشند که از طریق پیام مستقیم، ایمیل یا شماره با مسئولین برند در تماس باشند. با این کار پشتیبانی مشتری در شبکه‌های اجتماعی بسیار آسان تر از گذشته شده است.

نکته دیگر در مورد اکانت‌های تجاری این که تنها با فشار دادن چند دکمه بر روی صفحه موبایل خود می‌توانید محتوای خود را برای مخاطبین بیشتری نمایش دهید. یعنی با پرداخت هزینه‌ای می‌توانید محتوای خود را برای کاربران اینستاگرامی که شما را دنبال نمی‌کنند تبلیغ کنید و محتوای خود را برای آنان نیز به نمایش درآورید.

به زبان ساده، حساب تجاری اینستاگرام انعطاف پذیری بیشتری را در اختیار بازاریابان شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهد. در مورد ایجاد حساب بیزینسی هم اصلا نگران نباشید. حساب های موجود اینستاگرام می‌توانند به راحتی و فقط با چند ضربه بر روی صفحه نمایش موبایل به یک حساب تجاری تبدیل شوند.

 

2-در پروفایل خود از لینک‌های قابل ردگیری استفاده کنید

با توجه به اینکه اینستاگرام به کاربران خود اجازه استفاده تنها یک URL را در صفحه پروفایل خود می‌دهد، نحوه استفاده از این لینک بسیار مهم خواهد بود.

با این حال، تعداد زیادی از بازاریابان از لینک‌های قابل ردگیری در حساب‌های خود استفاده نمی‌کنند. اگر این لینک قابل ردگیری نباشد، دانستن اینکه چه تعداد بازدید کننده یا مشتری از اینستاگرام به وب‌سایت ارجاع شده‌ است میسر نمی‌شود.

با استفاده از پلتفرم تجزیه و تحلیل اینستاگرام یا استفاده از سازنده URL های سفارشی مانند Bit.ly، می‌توان نحوه تعامل کاربران اینستاگرام با لینک موجود در بیو حساب اینستاگرام را مشاهده کرد.

 

3-برای بیان موضوعات از تصاویر استفاده کنید

بازاریاب‌های اینستاگرام برای بیان پیام خود باید پروفایل اینستاگرام را با تصاویر طراحی کنند. بهترین راه برای این کار استفاده از کلاژ تصاویر است که برای پیاده سازی آن می‌توان از چند عکس یک تصویر بزرگتر ایجاد کرد. بهترین زمان برای استفاده از این راه‌کار زمانی است که یک تصویر را برای پست کردن کراپ می‌کنید ولی نتیجه آن جالب نمی‌شود. همین عکس را می‌توان به عنوان یک کلاژ تصاویر نمایش داد.

اهمیت دیگر این کار در این است که وقتی برندها مجموعه‌ای از تصاویر نصفه و نیمه انتشار می‌دهند، باعث کنجکاوی فالوورها می‌شوند. بسیاری از فالوورها برای دیدن تصویر کامل تصمیم می‌گیرند از پروفایل اینستاگرام شما بازدید کنند.

 

4-از یک ابزار تجزیه و تحلیل قوی استفاده کنید

تنها راه برای دانستن اینکه استراتژی اینستاگرام شما کارساز بوده است این است که تجزیه و تحلیل لازم برای اثبات این استراتژی‌ها را در اختیار داشته باشید. در حالی که اکانت‌های بیزینسی اینستاگرام یکسری اطلاعات اساسی در مورد عملکرد روند کاری شما ارائه می دهند، سیستم‌های تجزیه و تحلیل خارج از اینستاگرام نیز وجود دارند که اطلاعات زیادی را ارائه می‌دهند که در خود اینستاگرام قابل دسترسی نیستند.

 

5-بیو اینستاگرام خود را با صحیح و خطا تست کنید

گاهی اوقات ممکن است پی بردن به این که آیا بیو اینستاگرام شما در حال دنبال کردن اهداف بازاریابی که مدنظر دارید هست، دشوار باشد. بهترین راه برای درک اینکه بیو پروفایلتان در اهداف و استراتژی پیشگرفته شده شما موثر بوده یا نه، استفاده از روش صحیح و خطا است. برای شروع ابتدا باید یک متغیر وابسته قابل اندازه‌گیری را انتخاب کنید. محبوب‌ترین این متغیرها ردیابی کلیک لینک‌ URL است.

سپس انواع مختلف پروفایل اینستاگرام در اکانت خود پیاده سازی کنید و از آنها به شکل مساوی استفاده کنید تا مطمئن شوید هر یک از بیوها تقریباً به همان تعداد فالوور در مدت زمان نسبتا یکسانی نمایش داده شده است.

در آخر به داده‌های عملکرد لینک URL نگاه کنید تا مشخص شود کدام پروفیال در ایجاد کلیک لینک URL موثرترین بوده است.

 

6- تمرکز بر کیفیت فالوورها نسبت به کمیت آن‌ها

بسیاری از بازاریابان اینستاگرام تصور می‌کنند که داشتن تعداد زیادی فالوور برای ایجاد یک پروفایل کاملا بهینه شده اینستاگرام ضروری است. از این گذشته، هرچه برندها تعداد فالوور بیشتری داشته باشند، اغلب معتبرتر به نظر می‌رسند. اما نگاهی گذرا به پروفایل‌های اینستاگرام متعلق به بزرگترین شرکتهای جهان نشان می‌دهد که کیفیت فالوور از کمیت آن‌ها مهمتر است. اکانت‌های بیزینسی بیشماری وجود دارند که ده‌ها هزار،صدها هزار و شایدم میلیون‌ها فالوور داشته باشند.

فالوورهای این پروفایل‌ها به مراتب بیشتر از مثلاً 42000 نفری است كه Salesforce را دنبال می‌کنند، شركتی با 74 میلیارد دلار درآمد. و با این وجود، علی رغم تعداد فالوورهای کمتر این شرکت، هیچ کس نمی‌گوید Salesforce یک شرکت کوچک و نا معتبر است.

بازاریابان شبکه‌های اجتماعی باید بر روی ایجاد استراتژی متمرکز شوند که مخاطبان هدف را درگیر کند و نه اینکه تعداد فالوورها را افزایش دهد تا فقط مثلا برای خود اعتباری به وجود آورده باشند.

 

7-تقویم محتوا بسازید

برخلاف سایر رسانه‌های اجتماعی، محتوای اینستاگرام در پروفایل شخص دفن نشده است. درعوض مشاهده دوباره هر پست با گذشت ماه‌ها یا حتی سالها نسبتاً آسان است. بازاریابان باید به این نکته توجه داشته باشند و باید توالی متشکل از محتواهایی منسجم در اینستاگرام ایجاد کنند تا پروفایل به وجود آمده داستان قابل درکی از برند به نمایش بگذارد.

 

8-نوتیفیکیشن‌های اینستاگرام را فعال کنید

با روشن کردن نوتیفیکیشن اینستاگرام می‌توانید به صورت لحظه‌ای به مخاطبین خود پاسخگو باشید. با این کار به کاربران خود نشان می‌دهید که برند شما همیشه در دسترس است. این کار راه عالی برای ایجاد یک رابطه بین برند و مشتری و افزایش تعامل با مخاطبین است.

 

9-مشخص کردن فردی برای پاسخ دادن به پیام‌ها

اکثر مصرف کنندگان انتظار دارند پشتیبانی فوری مشتری را از طریق بسترهای مختلف رسانه‌های اجتماعی دریافت کنند. علاوه بر این یک فرد عادی داستان تجربه منفی خدمات به مشتری خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارد و این می‌تواند به برند شما لطمه وارد کند.

هرچه محبوبیت اینستاگرام افزایش یابد، بدون توجه به سایز کسب و کارها، خدمات پشتیبانی مشتری برندها نیز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌گردد.

 

10-تصویر پروفایل خود را متناسب با کمپین‌های در حال اجرا به روزرسانی کنید

اکثر بازاریاب‌های اینستاگرام به بروزرسانی پروفایل اینستاگرام خود توجه نمی‌کنند. اما با انجام این کار می‌توان پروفایل خود را جذاب‌ و مرتبط نگه داشت. افزودن تغییرات آرم یا طرح‌های خاص برای یک کمپین بازاریابی می‌تواند فالوورها را ترغیب کند که پروفایل شما را بیشتر از اکانت‌های دیگر بررسی کنند.

 

11-دریافت تیک آبی برای افزایش اعتبار

اینستاگرام نیز مانند توییتر به برندهای تثبیت شده این امکان را می‌دهد تا حساب خود ار تایید کنند و این کار با اضافه شدن یک علامت تیک آبی در کنار نام پروفایل به نمایش درمی‌آید. این علامت به فالوورها این اطمینان را می‌دهد که حساب شما پروفایل رسمی سازمان شماست و برای پی‌گیری اخبار مربوط به برند این حساب را دنبال کنند.

 

12-از اینستاگرام به وبسایت رسپانسیو لینک دهید

اگر به ایجاد ترافیک از سمت پروفایل اینستاگرام به وبسایت خود علاقه‌مند هستید، باید وبسایت خود را برای موبایل بهینه سازی کنید. اگر بازدید کننده‌ها از طریق اینستاگرام که اغلب روی موبایل‌های آن‌ها قرار دارد به وب‌سایت شما بیایند و صفحه وب‌سایت شما رسپانسیو نباشد تاثیر خیلی بدی بر روی مشتریان شما وارد می‌کند.

علاوه بر رسپانسیو بودن صفحات شما باید سرعت لود صفحه نیز در همه دستگاه‌ها سریع باشد. یک مطالعه نشان داد وب‌سایت‌هایی که بارگیری صفحات آن در موبایل 3 ثانیه یا بیشتر طول می‌کشد بیش از 50 درصد بازدید کنندگان خود را از دست می‌دهند.

 

13-با اموجی‌ها بیو خود را سرگرم کننده‌تر کنید

رسالت اینستاگرام سرگرم کردن مخاطبین با انواع مختلف رسانه است. یکی از راه‌های انجام این کار قرار دادن اموجی‌ها در بیو پروفایل حساب شما است. با این کار می‌توانید با مخاطبین خود، مخصوصا مخاطبین جوان که تعداد آن‌ها در اینستاگرام بسیار هم زیاد هست ارتباط برقرار کنید.

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله با راه‌های بهینه سازی پروفیال اینستارگام آشنا شدید. الان وقت این است که به پروفایل کاربری خود بروید و نکات بالا را در آن پیاده سازی کنید. به این نکته نیز توجه کنید که ایجاد یک پروفایل کاملا بهینه شده اینستاگرام که بتواند کاربران اینستاگرام را به خود جذب کند، به یک برنامه سازمان یافته برای پیاده‌سازی و صبر فراوان نیاز دارد. دوست دارم نظرتونو در مورد این مقاله در کامنت‌ها به من بگویید.

درباره نویسنده

سید پویا کاظمیان
سید پویا کاظمیان
پویا بنیانگذار سوشال کار، کار خودشو در سال 99 با این سایت شروع کرد. هدف از ایجاد این سایت آموزش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ارتقاء کسب و کارها با استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی بود.
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مقالات سوشال‌کار