اهمیت بازاریابی پینترست در کسب و کارها

آیا از پینترست برای بازاریابی محوصلات و خدمات برند خود استفاده کرده‌اید؟ اکثر کسب و کارها این شبکه اجتماعی را برای فعالیت‌های مارکتینگ خود در نظر نمی‌گیرند.

در این پست می‌خواهیم به شما آموزش دهیم که چگونه از پینترست در بازاریابی کسب و کار خود استفاده کنید. به اهمیت پینترست و دلایل استفاده در بازاریابی اشاره خواهیم کرد و چند ایده برای نحوه استفاده از پینترست در کسب و کارها را به شما آموزش خواهیم داد.

 

پینترست چیست؟

پینترست (Pinterest) یک نوع پلت‌فرم اجتماعی است که در آن کاربران محتواهای بصری الهام بخش، مفید یا سرگرم کننده خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

در این شبکه اجتماعی کاربران برای مرتب نگه داشتن محتواهای خود، بردهایی (Board) را برای هر یک از موضوعات خود تشکیل می‌دهند و محتواهای خود را در هر یک از این بردها اضافه یا به اصطلاح پین (Pin) می‌کنند. با این کار سایر کاربران و بازدیدکننده‌ها به راحتی می‌توانند به مطالبی که در پینترست به اشتراک گذاشته‌اید دسترسی پیدا کنند.

 

قدرت پینترست در بازاریابی برای کسب و کارها

با برنامه ریزی و داشتن استراتژی مناسب، پینترست ابزاری فوق العاده قدرتمند برای کسب و کار شما خواهد بود. اما چه چیزی پینترست را از سایر شبکه‌های اجتماعی متمایز می‌کند؟ و چرا بیزینس شما باید وقت و تلاش خود را صرف بازاریابی در داخل این پلتفرم بگذارد؟

 

1- پینترست موتور جستجوی بصری است

Pinterest فقط یک شبکه اجتماعی نیست بلکه یک موتور جستجوی تصویری است!

به این معنی که تقریبا هر شخصی در هر زمانی در پینترست جستجو کند، می‌تواند محتوای شما را کشف کند. به بیان دیگر محتوای شما در پینترست ماندگاری بیشتری نسبت به پست‌های اینستاگرام و توئیتر دارد.

با بهینه سازی استراتژی بازاریابی پینترست خود برای بدست آوردن بازدید بیشتر و ذخیره شدن (save)، در کنار لایک شدن و گرفتن کامنت توسط کاربران، می‌توانید کسب و کار خود را به سرعت ارتقاء دهید. یکی از مزیت‌های پینترست این است که با داشتن حساب کاربری و قرار دادن محتوایی حرفه‌ای در پینترست، علاوه بر دیده شدن توسط کاربران پینترست، شانس بسیار زیادی برای دیده شدن در نتایج موتورهای جستجو نیز بدست خواهید آورد.

 

2- آمار جمعیتی کاربران پینترست

آمار جمعیتی کاربران در پینترست به پلتفرم‌های اجتماعی دیگر هیچ شباهتی ندارد.

به طور مثال طبق گفته پینترست، 77 درصد زنان 25 تا 54 ساله در آمریکا در پینترست فعالیت دارند. همچنین این گروه شامل زنانی است که مشغول به کار هستند و برای خود درآمد دارند. این بازه سنی به معنای وجود پتانسیل عالی برای مشتری شدن است و کاربران حاضر در آن برای سرگرمی و وقت گزرانی به این پلتفرم وارد نشده‌اند.

علاوه بر این، همان طور که می‌دانید پینترست اصلی‌ترین جا در دنیا برای ایده گرفتن قبل از خرید است. بنابراین با یک استراتژی بازاریابی Pinterest مناسب، افرادی را هدف قرار خواهید داد که هم توان خرج کردن دارند و هم قصد خرید بالایی دارند.

 

3- ماندگاری بیشتر

در مقایسه با اکثر شبکه‌های اجتماعی دیگر، محتوایی که بر روی پینترست بارگذاری شود مدت زمان خیلی زیادی بر روی آن قرار خواهد گرفت.

هنگام شروع فعالیت بر روی پینترست و ایجاد اولین پین، معمولا خبری از لایک و کامنت نیست. ولی با گذشت زمان و پیدا شدن پین‌های شما از طریق جستجوهای کاربران مقدار تعامل پین‌های شما افزایش پیدا خواهد کرد و دریافت لایک و کامنت شروع خواهد شد.

شاید سرعت دیدن نتایج در اینستاگرام خیلی بیشتر باشد، ولی حتی یک عدد پین می‌تواند بعد از گذشت چندین ماه برند شما را به کاربران معرفی کند، حالتی که در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام اصلا رخ نمی‌دهد.

یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد آگاهی از برند شما در بلندمدت، ایجاد و ذخیره مداوم محتوا در حساب پینترست شما است.

 

استفاده از پینترست در کسب و کار

برای استفاده از پینترست کافیست محتوای کسب و کار خود را از کامپیوتر یا موبایل خود بر روی این پلتفرم آپلود کنید. سپس محتوای خود را در این شبکه اجتماعی پین کنید، همچنین می‌توانید محتواهایی را که در وب پیدا می‌کنید و به آن علاقه‌مند می‌شوید را به صورت مستقیم با استفاده از (Pinterest browser button) در پینترست پین کنید.

در پینترست داشتن تعامل با دیگران خیلی مهم است. برای همین محتوای خود را پین کنید، دوستان خود را در پینترست فالوو کنید به رقبای خود سر بزنید، و برای آن‌ها لایک و کامنت بگذارید. در این شبکه اجتماعی می‌توانید به وب‌سایت و حتی صفحات وبلاگ خود نیز لینک دهید.

اگه تا حالا با پینترست کار نکرده‌اید این نکته را بدانید که هم حساب شخصی و هم اکانت بیزینسی در پینترست وجود دارد. با انتخاب حساب بیزنسی یا همان تجاری به شما امکان دسترسی بهPinterest Analytics  و سایر ویژگی‌های اختصاصی پینترست مانند ابزار جستجوی تصویری، پخش کننده ویدیوی و همچنین امکان پیاده سازی تبلیغات در پینترست داده خواهد شد.

اگر به عنوان یک بازاریاب در حال فعالیت هستید و می‌خواهید کسب و کار خودتان را ارتقاء بدهید حتما از اکانت بیزینسی استفاده کنید.

در ادامه این پست استراتژی کار با پینترست برای استفاده درست در فعالیت‌های بازاریابی را شرح خواهیم داد.

با استفاده از این استراتژی‌ها راه‌های جدیدی برای گسترش فعالیت‌های بازاریابی اصلی خود خواهید آموخت. در ادامه چند مزیت استفاده از Pinterest برای بازاریابی کسب و کار شما آورده شده است.

 

1- محتواهای بصری خود را توزیع کنید

85٪ پینرها (کاربران پینترست) در جستجوهای خود، ترجیح می‌دهند که جواب را به صورت بصری مشاهده کنند تا اینکه متن و نوشته‌ای را در جواب سوال خود ببینند. به همین دلیل پینترست به مکانی مناسب برای توزیع محتواهای تصویری خود مانند تصاویر مقالات وبلاگ تبدیل شده است.

در اصل شما محتوای خود را در صفحه برد‌های پینترست به اشتراک می‌گذارید. این برد‌ها تمام پین‌های شما را در خود ذخیره می‌کنند و محتوای شما را برای فالوورها توزیع می‌کنند. در پینترست هر تعداد برد که بخواهید می‌توانید داشته باشید، و می‌توان آنها را به شکل قالب‌ها، ایده‌ها، برنامه‌ها یا انواع مواردی که مردم با دیدن آن‌‌ها از شما الهام بگیرند، قرار دهید. با قرار دادن محتواها در بردهای مختلف به کاربران کمک می‌کنید تا راحت‌تر آن‌ها را مشاهده کنند.

اگر احساس کنید که محتوای شخص دیگری نیز با بردهای شما مرتبط است و از یک نوع قالب پیروی می‌کنید، می‌توانید او را به برد خود دعوت کنید و یک (group board) ایجاد کنید. با این کار اینگیجمنت و تعامل برد خود را می‌توانید به شدت افزایش دهید.

 

2- جامعه ارتباطی آنلاین خود را بسازید

جوامع آنلاین افراد همفکر را از هر گوشه کناری گرد هم قرار میدهند که می‌تواند برای فعالیت‌های بازاریابی کسب و کارها بسیار مفید واقع شود.

با ایجاد یک انجمن در پینترست، می‌توانید روی فالوورها و طرفداران خود حساب کنید تا با بردهای شما ارتباط برقرار کنند و تعامل آن را افزایش دهند، از محتوای شما استفاده کنند و به وب سایت شما هدایت شوند. (برای وبسایت خودتان ترافیک ورودی تشکیل دهید)

بیش از 300 میلیون نفر هر ماه از Pinterest استفاده می‌کنند. پینترست بر خلاف بیلبوردهای تبلیغاتی که فقط یک جهته هستند مانند یک خیابان دوطرفه می‌ماند، به این معنی که هم می‌توانید با مخاطبین خود تعامل داشته باشید و هم می‌توانید ارتباطی قوی با کاربران برقرار کنید و آن‌ها را به مشتری خود تبدیل کنید.

به جای استفاده از همچین کاری از روش‌های زیر برای جذب فالوور در پینترست استفاده کنید:

  • اکانت پینترست خود را از طریق سایر شبکه‌های اجتماعی دیگری که در آن‌ها فعالیت می‌کنید، به مخاطبین خود معرفی کنید.
  • اکانت‌هایی را که احتمال می‌دهید به محتوای شما علاقه داشته باشند و شما را دنبال کنند، فالوو کنید.
  • رقبای خود را تحت نظر بگیرید و مشاهده کنید برای جذب فالوور از چه تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند.
  • در پست‌های خود از کلمات کلیدی مرتبط و هشتگ‌ها استفاده کنید.
  • از اینفلوئنسرها بخواهید تا برای جلب نظر مخاطبینشان، تعدادی از پست‌های شما را دوباره پست کنند.
  • راه آخر هم پرداخت پول برای تبلیغات (ads) بر روی این پلتفرم است.

 

3- به مشتریان خود آموزش دهید

پلتفرم پینترست مملو از آموزش، اینفوگرافی و لینک‌هایی به محتوای آموزشی موجود در صفحات وب است. با توجه به افزایش تمایل کاربران برای دسترسی به محتواهای بصری، پینترست یک ابزار قدرتمند برای آموزش و تعامل با مشتریان است.

زمانی که در حال تولید و اشتراک گذاری محتوای خود در پروفایل پینترست هستید، حتما مخاطبین هدف خود را در نظر بگیرید. مثل زمانی که در حال ایجاد یک محصول جدید هستید، و یا بر روی آگاهی از برند خود کار می‌کنید، محتوای تولید شده شما علاوه بر پوشش محصول و برند شما باید برای مخاطبین هدف نیز جذاب باشد و خریدارانی که در پینترست هستند را به خود جذب کند. برای انجام این کار چند روش مختلف وجود دارد:

  • بر روی پرسونای مشتریان خود تحقیق کنید و بررسی کنید که برای جذب آن‌ها چه نوع محتوایی باید آماده کنید.
  • یک نظرسنجی برگذار کنید و از فالوورها و مشتریان خود بخواهید که در مورد توقع خودشان از برند شما بر روی پینترست به شما اطلاعات مورد نظر شما را بدهند بدهند.
  • رقبای خود را به شکل مرتب تحت نظر بگیرید و ببینید که چه کارهایی انجام می‌دهند و با توجه به آن‌ها برای خود محتوایی منحصر به فرد بنویسید.
  • بردهای که مشتریان و فالوورهای خود را مشاهده کنید تا درک درستی از شخصیتی که دارند و علایقشان بدست بیاورید.

 

4-ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهید و فروش خود را زیر و رو کنید

پینترست برخلاف اینستاگرام به شما این امکان را می‌دهد تا محتواهای بصری خود را به وب‌سایت دیگری (یعنی وب سایت خود) لینک دهید. این ویژگی شگفت انگیز به شما اجازه می‌دهد تا با اشتراک گذاری محتوای بصری و متنی و جذب مخاطب، آن‌ها را مستقیم به وب‌سایت خودتان بفرستید.

این ویژگی یک مزیت عالی برای فعالیت‌های بازاریابی شما است، زیرا فروش شما را به شدت افزایش می‌دهد. خیلی از برندها از پینترست به عنوان ابزاری برای نمایش تصاویر محصول خود استفاده می‌کنند.

با یکپارچه سازی Pinterest در وب سایت خود، به راحتی می‌توانید از یکی از صفحات سایت به پروفایل پینترست خود لینک بزنید تا مشتریان بتوانند با استفاده از آن لینک وارد پینترست بشوند و محتوای شما را مشاهده کنند. (و امیدوار باشید که با این کار شما را فالوو کنند)

نتیجه‌گیری

پینترست یک شبکه اجتماعی و یک موتور جستجوی بصری است. پینترست یکی از بهترین ابزارها برای ارتقاء کسب و کارها است. با ساخت اکانت در پینترست و بارگذاری محتواهای خود در آن علاوه بر اینکه می‌توانید مشتریان بالقوه خود را در این پلتفرم پیدا کنید، بلکه به شما کمک می‌کند تا در گوگل نیز بیشتر دیده شوید.

پینترست از دامنه بسیار قوی برخوردار است و تصاویر قرار گرفته در آن بخش بزرگی از نتایج جستجوی تصاویر گوگل را شامل می‌گردد.

درباره نویسنده

سید پویا کاظمیان
سید پویا کاظمیان
پویا بنیانگذار سوشال کار، کار خودشو در سال 99 با این سایت شروع کرد. هدف از ایجاد این سایت آموزش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ارتقاء کسب و کارها با استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی بود.
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مقالات سوشال‌کار