استراتژی بازاریابی در پینترست، بایدها و نبایدها

مهم نیست در چه حوزه‌ای مشغولید، فروشنده هستید یا هنرمند، با مارکتینگ در پینترست برند خود را ارتقاء دهید. داشتن استراتژی بازاریابی در پینترست به شما کمک می‌کند تا مسیر مارکتینگ برند خود را با دقت و سرعت بیشتری طی کنید. داشتن استراتژی مانند داشتن مسیر راه است، با توجه به آن می‌توانید مسیر درست را انتخاب کنید و چهارچوب و باید و نبایدهای بازاریابی را بهتر درک کنید. ما در سوشال کار این راهنما را برای شما آمده کرده‌ایم تا بایدها و نبایدهایی که در مارکتینگ پینترست تاثیر گذار هستند را به شما آموزش دهیم.

بایدها و استراتژی بازاریابی در پینترست

مطمئنا با توجه به اینکه در ایران پینترست کمتر مورد توجه قرار داشته است، بازاریاب‌های دیجیتال نیز از این پلتفرم استفاده خیلی کمتری در پیشبرد اهداف مارکتینگ خود داشته‌اند. برای بازاریابی در پینترست عمل خاصی وجود ندارد که با انجام آن صد در صد در کار خود به موفقیت برسید. اما برای هر چه بهتر انجام دادن آن باید یک سری نکات و باید‌ها را بشناسید.

پروفایل حساب خود را تکمیل کنید

اولین نکته شاید ساده‌ترین نکته باشد. قبل از شروع فعالیت خود در پینترست ابتدا پروفایل خود را کامل کنید. برای معرفی و توصیف برند و حوزه کاری خود از کلمات کلیدی استفاده کنید که کاربران با استفاده از آن به دنبال محصولات یا خدمات شما هستند.

قدم بعدی بارگذاری تصوری برای پروفایل خودتان است. برای این کار از لوگو برند خود استفاده کنید. بعد از تکمیل این بخش به سمت ساخت برد و قرار دادن پین در آن خواهیم رفت.

در شروع کار 5 برد بسازید

اگر هنوز در اکانت خود پینی را منتشر نکرده‌اید، بعد از تکمیل پروفایل خود زمان آن فرا رسیده است. این کار را با ایجاد 5 برد (board) مرتبط به موضوعات مورد علاقه مخاطبان خود شروع کنید. به هر کدام از بردها چند پین اضافه کنید. برای ساخت برد هم دو ایده اولیه وجود دارد، یک اینکه از موضوعاتی که مخاطبین شما به آن علاقه‌مند هستند شروع کنید و برد خود را مرتبط با آن نگه دارید، حالت دوم استفاده از موضوعاتی است که مخاطب شما نمی‌تواند محتوایی در مورد آن پیدا کند.

از بردهای مخفی جهت ذخیره کردن محتوا برای آینده استفاده کنید

برنامه ریزی برای آینده همیشه به عنوان یک استراتژی کاربردی در مارکتینگ استفاده شده است. سعی کنید که تمام محتوای مورد نیاز خود را آماده کنید و سپس یک برد مخفی بسازید. تصاویر مدنظر خود را در آن پین کنید و یک URL در کپشن قرار دهید. به این ترتیب می‌توانید بعدا به این برد سر بزنید و محتوای خود را طبق برنامه ریزی که انجام داده بودید به صورت عمومی پین کنید.

از یک تصویر کاور حرفه‌ای استفاده کنید

مخاطب با دیدن تصویر کاور اکانت، اولین برداشت از برند شما را در ذهن خود شکل می‌دهد. تصویر کاور اولین عکسی است که کاربر هنگام بازدید اکانت شما مشاهده خواهد کرد. از تصویری استفاده کنید که به خوبی توصیف کننده و منعکس کننده موضوع اکانت و برند شما باشد. پینترست این امکان را به کاربران خود داده است که یکی از پین‌های خود را به عنوان تصویر کاور انتخاب کنند.

برای هر کدام از بردهای خود از یک تصویر بهینه شده استفاده کنید. فراموش نکنید که این عکس باید جذاب باشد تا نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب کند.

تعامل ایجاد کنید

شاید در شروع کار خود در پینترست تعداد زیادی فالوور نداشته باشید، ولی این موضوع زیاد مهم نیست. همه کسب و کارها با تعداد بسیار کمی فالوور کار خود را در پینترست شروع می‌کنند. اما برای گرفتن فالوور چه کارهایی انجام می‌دهند؟

رمز جذب مخاطب بیشتر تعامل با آنهاست! احتمالا برای شروع دایرکت دادن به کاربران بهترین کار برای ایجاد تعامل باشد. به افرادی که پست‌های شما را لایک کرده‌اند پیام دهید، یا از افرادی که تصاویر شما را پین کرده‌اند تشکر کنید. برای مکالمات خود در پینترست گروه تشکیل دهید تا سطح تعامل با دیگران را افزایش دهید.

رقبای خود را فالوو کنید

در پینترست رقبای خود را پیدا کنید و اکانت‌های آن‌ها را فالوو کنید. با کمی زمان صرف کردن می‌توانید دلیل فعالیت رقبای خود را در پینترست متوجه شوید و از آن‌ها برای پیشبرد اهداف بازاریابی خود به کار بگیرید. با این کار احتمال دارد آن‌ها نیز شما را فالوو کنند و با تبلیغات متقابل و تمجید از یکدیگر مخاطبین بیشتری را در سطح پینترست جذب کنید.

پست‌های وبلاگ خود را در پینترست به اشتراک بگذارید

پست های وبلاگ خود را به اشتراک بگذارید. اگر فکر می‌کنید که در وبلاگ خود پست جالبی دارید که می‌تواند توجه مخاطبین شما را جلب کند، از آن‌ها به عنوان اینفوگرافیک استفاده کنید و در پینترست خود انتشار دهید. در اصل برای جذب مخاطب از همان محتوا استفاده خواهید کرد و فقط تمرکز خود را بر جنبه‌های بصری آن افزایش خواهید داد.

به بردهای جمعی بپیوندین

به عبارت ساده، این بردها یک نوع برد مشترک هستند که متعلق به یک شخص است ولی کاربران مختلفی در آن محتواهای خود را به اشتراک می‌گذارند. می‌توانید خودتان نیز یک برد ایجاد کنید و از کاربران دیگر درخواست کنید که در برد شما فعالیت داشته باشند.

حتما برای بهبود عملکرد مارکتینگ خود در مورد بردهای جمعی تحقیق کنید و در استراتژی مورد استفاده خود در پینترست از این نکته استفاده کنید. با این روش به مخاطبانی کاملاً هدفمند خواهید رسید. همچنین این نوع از بردها یک مکان عالی برای یافتن محتوای مرتبط جهت پین کردن در بردهای خود است.

تجزیه و تحلیل پینترست

بررسی و آنالیز عملکرد خود یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در استراتژی بازاریابی در پینترست است. با آنالیز کردن می‌توانید متوجه شوید که کدام یک از محتواها برای مخاطبین شما مفید بوده و آن‌ها را بیشتر به خود جذب کرده است.

استفاده از پین‌های غنی بر روی سایت

پین‌های غنی (به انگلیسی: Rich Pins) پین‌هایی هستند که شامل اطلاعات اضافی است که دقیقاً روی خود پین قرار گرفته‌اند. این ویژگی به شما این امکان را خواهد داد تا اطلاعات بیشتری را مستقیماً روی یک پین ارائه دهید و این پین‌ها را کاربر پسندتر کنید. پین های غنی بازدید بیشتری را به وب سایت شما هدایت می‌کنند.

بر روی کیفیت تصاویر خود تمرکز کنید

پینترست یک پلتفرم بصری است. هر چه تصاویری که در آن قرار می‌دهید جالب‌تر باشند، تعامل بیشتری را برای شما به ارمغان خواهند آورد. اگر این تصاویر جذاب را بر روی پست‌های وبلاگ خود قرار دهید کاربران دیگر را به پین کردن آن‌ها مجاب خواهید کرد.

در توضیحات خود از کلمه کلیدی استفاده کنید

درج کلمات کلیدی در توضیحات مربوطه، به مخاطبان هدف شما کمک خواهد کرد تا به راحتی به محتوای شما دسترسی پیدا کنند. همچنین، توضیحات کوتاه در کنار تصاویر به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا موضوع برد‌های شما را بهتر درک کنند.

برای بک لینک زدن به سایت خود از تصاویر مختلف استفاده کنید

فرض کنید که یک پست قدیمی در وبلاگ خود دارید که می‌خواهید آن را در پینترست تبلیغ کنید و مقاله اصلی تصویری برای پین شدن ندارد. شما می‌توانید از تصاویری که در پینترست بیشتر مورد پسند کاربران هستند استفاده کنید. حتی اگر مقالات وبلاگ شما دارای تصویر است ولی این تصویر را مناسب فضای پینترست نمی‌بینید، از تصاویر جذاب‌تر برای پین کردن پست وبلاگ استفاده کنید.

به طور منظم پین کنید

پین کردن به طور مداوم و با برنامه قبلی به ایجاد تعامل حداکثری بین مخاطبین و برند شما کمک خواهد کرد. با یک برنامه ریزی دقیق پست‌های خود را در زمان‌های مشخص ارسال کنید تا حداکثر بازدهی را در بازاریابی خود ببینید.

در سایر پلتفرم‌ها حساب پینترست خود را تبلیغ کنید

اگر اخیراً فعالیت و استفاده از پینترست را شروع کرده‌اید، باید از شبکه‌های اجتماعی دیگر برای رشد و افزایش فالوورهای خود بهره ببرید. شما می‌توانید در مورد پین‌ها و پست‌های پینترست خود در سایر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توئیتر پست و محتوا تولید کنید و آن را با مخاطبین خود در آن پلتفرم‌ها به اشتراک بگذارید.

در استراتژی بازاریابی در پینترست خود باید از این نکات دوری کنید

ما می‌خواهیم که شما استراتژی پینترست موفقی داشته باشید، برای همین نکاتی را که در ادامه با شما به اشتراک گذاشته‌ایم را در خاطر بسپارید و از انجام دادن آن‌ها بپرهیزید. حتی اگر از زیباترین تصاویر در اکانت خود استفاده کنید و آنالیزهای دقیقی انجام دهید، اما این نکات را نادیده بگیرید، فرصت گسترش کسب و کار خود را در این پلتفرم از دست خواهید داد.

هرگز از تصاویر بی کیفیت استفاده نکنید

همانطور که می‌دانید پینترست یک پلت فرم کاملا بصری است. بنابراین ارسال تصویر بی‌کیفیت در این پلتفرم فایده‌ای ندارد. چه محصول خود را بخواهید پین کنید و یا اینکه بخواهید محتوای خود را با مخاطبان پینترست به اشتراک بگذارید، به یاد داشته باشید که فقط از یک تصویر با کیفیت استفاده کنید. مهم‌تر از آن سعی کنید که تصاویر نشان دهنده نام تجاری شما باشند و از آن‌ها حداکثر استفاده را ببرید.

در پینترست فقط محتوای خود را پین نکنید

در پینترست نباید همیشه محتوای خود را پین کنید. این اصل از این جهت مهم است که شما باید اکانت خود را همیشه تازه نگه دارید و برای مخاطبان خود محتواهای مفیدی ارسال کنید. بهترین راه برای این کار این است که محتواهای جذاب و نقل قول‌هایی که در حوزه فعالیت شما هستند را نیز در برد خود پین کنید.

برای انجام این کار یک برد متفاوت ایجاد کنید که محتوای آن علایق مشتری‌های مورد نظر شما را پوشش دهد، نه اینکه از آن فقط برای نمایش محصولات خود استفاده کنید. همچنین این نوع از بردها به شما این امکان را می‌دهند که بهترین محصولات خود را در کنار محتواهای ارسالی به نمایش بگذارید.

پیدا کردن پروفایل خود را سخت نکنید

کلمه کلیدی‌های مرتبط با کسب و کار خود را به توضیحات اضافه کنید و پروفایل پینترست را مختص برند خود نگه دارید تا همه بتوانند شما را به راحتی در این پلتفرم جستجو کنند. به این ترتیب افراد بیشتری می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند. با این کار تعداد فالوورهای خود را نیز افزایش خواهید داد.

در پینترست هرچیزی را پین نکنید

هرگز این اشتباه را مرتکب نشوید زیرا پین کردن هر محتوایی برد شما را بهم خواهد زد. پین‌های جدا از هم و غیر مرتبط می‌توانند بردهای شما را بی‌نظم نشان دهند و فاقد هر نوع مضمونی باشند. کاربران پینترست دوست دارند محتواهای موجود مرتب باشند تا بتوانند به راحتی آنچه را که می خواهند پیدا کنند. از پین کردن محتواهای جالبی که مخاطبان شما به آن علاقه دارند نترسید، اما سعی کنید آنها را به کسب و کار خود مرتبط نگه دارید.

تمام محتواهای خود را در یک برد پین نکنید

همه پین‌های خود را در یک برد قرار ندهید. به جای اینکه تمام تصاویر را در یک برد پین کنید، باید از بردهای مختلف و مرتبط‌تری برای پین کردن تصاویر استفاده کنید. به این ترتیب صفحات شما جذاب‌تر و تخصصی‌تر به نظر می‌رسند و فالوورهای بیشتری را به سمت اکانت خود جذب خواهید کرد.

نتیجه‌گیری

به دلیل اینکه پینترست به صورت محدودتری نسبت به سایر پلتفرم‌ها مورد استفاده قرار گرفته است و کسب و کارها به درستی از آن استفاده نمی‌کنند، استفاده از آن به عنوان یک ابزار بازاریابی کمی گیج کننده به نظر برسد.

با خواندن این مقاله می‌توانید استراتژی‌ بازاریابی پینترست خود را بر اساس نکات گفته شده در این پست شکل دهید. مطمئنا با خواندن این راهنما و کمی کسب تجربه در پینترست می‌توانید کسب و کار خود را به خوبی ارتقاء دهید.

درباره نویسنده

سید پویا کاظمیان
سید پویا کاظمیان
پویا بنیانگذار سوشال کار، کار خودشو در سال 99 با این سایت شروع کرد. هدف از ایجاد این سایت آموزش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ارتقاء کسب و کارها با استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی بود.
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مقالات سوشال‌کار