چگونه از آنالیز اینستاگرام در بازاریابی استفاده کنیم

همانطور که می‌دانید برای تحلیل عملکرد کسب و کار خود و استراتژی‌های بازاریابی در اینستاگرام از ابزارهای آنالیز اینستاگرام استفاده می‌کنیم. اما فرض کنید با استفاده از ابزارهای مناسب، آنالیز درستی از اکانت خود بدست بیاوریم و داده‌های گوناگونی از عملکرد هر یک از پارامترها در دست داشته باشیم. اما بعدش با این داده‌ها چیکار کنیم؟ چگونه از داده‌های بدست آمده از آنالیز اینستاگرام استفاده کنیم؟ در این پست می‌خواهیم به شما آموزش دهیم که چگونه از داده‌های بدست آمده از ابزارهای آنالیز اینستاگرام در بازاریابی اینستاگرام خود استفاده کنید.

 

داده‌های بدست آمده از آنالیز اینستاگرام را کجا استفاده کنیم؟

هنگامی که داده‌های مربوط به آنالیز معیارهای اینستاگرام خود را جمع آوری کردید و طرز رفتار مخابین با محتواها و نحوه تعامل آن‌ها را بدست آوردید، نوبت به استفاده از این داده‌ها برای بهبود فعالیت‌های بازاریابی شما می‌رسد. در این پست می‌خواهیم چند ایده برای چگونگی استفاده بهینه از داده‌های بدست آمده آنالیز اینستاگرام را با شما درمیان بگذاریم.

 

بهترین زمان ارسال محتواهای خود را مشخص کنید

شاید شما هم از خودتان پرسیده باشید که بهریتن زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام کی هست؟ زمان مشخصی به عنوان بهترین زمان برای ارسال پست وجود ندارد. در عوض، هر برند و کسب و کاری زمان مناسب مخصوص به خود را برای ارسال پست در اینستاگرام دارد. با تجزیه و تحلیل داده‌های اینستاگرام، می‌توانید زمان ارسال ایده آل محتوای خود را بر اساس عادت مخاطبان و عملکرد محتواهای ارسالی گذشته پیدا کنید.

با استفاده از Insights اینستاگرام، می‌توانید روزهایی را که فالوورهای شما بیشترین فعالیت را داشته‌اند مشخص کنید و میانگین دفعات حضور آنها در اینستاگرام را، در یک روز معمول به دست بیاورید.

از این به بعد هر موقع این سوال براتون پیش اومد که چطوری از داده‌های آنالیز اینستاگرام استفاده کنم و این داده‌ها به چه کاری می‌آیند، یاد این بخش بیافتید و زمان ایده‌آل ارسال محتوای خودتان را بدست بیاورید.

 

محتوای خود را بر اساس عملکرد و مشخصات فالوورها تنظیم کنید

با استفاده از Insights اینستاگرام، به راحتی می‌توانید استوری‌ها و پست‌هایی که از نظر عملکرد در پروفایل شما بهترین بوده‌اند را بر اساس ایمپرشن، ریچ و میزان تعامل فالوورها پیدا کنید. بعد از مرتب‌سازی پست‌های برتر خود در اینستاگرام، آیا در آن‌ها روندی مشاهده می‌کنید؟

به عنوان مثال فرض کنید برای کسب و کار خود اکانت بیزینسی ساخته‌اید و در آن پست‌هایی با مضمون پشت صحنه شرکت ارسال می‌کنید و این پست‌ها بیشترین کامنت را نسبت به سایر محتواهای شما ایجاد کنند، در حالی که پست‌هایی که شامل محتواهای تولید شده توسط فالوورهای شما هستند دارای بیشترین تعامل باشند. با همچین شرایطی برای داشتن تعامل بیشتر در اینستاگرام، بهتر است از پست‌هایی که شامل محتوای درست شده توسط فالوورهای شما است استفاده کنید.

راه دیگر این است که به اطلاعاتی مانند جنسیت، سن، شهر و … فالوورهای خود رجوع کنید و در تولید محتوای خود از این اطلاعات به عنوان یک راهنما استفاده کنید.

به عنوان مثال فرض کنید که پیج اینستاگرامی با مضمون روانشناسی و راه‌های ارتباطی دارید و با بررسی اطلاعات فالوورهای خود به این نتیجه رسیدید که عموم فالوورهای شما زنان بین 30 تا 40 سال را تشکیل داده‌اند. بهتر است بخش بیشتری از محتواهای خود را بر روی دغدغه‌های این قشر جامعه متمرکز کنید. با این کار ارتباط قوی‌تری بین شما و فالوورها شکل می‌گیرد.

 

با استفاده از نتایج آنالیز اینستاگرام، استوری‌های خود را بهبود ببخشید

Insights اینستاگرام داده‌هایی مانند ایمپرشن، خروج و ریپلای را برای تمام استوری‌های شما ارائه می‌دهد که با استفاده از تفسیر این اطلاعات می‌توانید استوری‌های اینستاگرام خود را بهبود ببخشید.

در حالی که میزان توجه هر مخاطب به استوری‌های اینستاگرام بسته به عوامل مختلف متفاوت خواهد بود، اینستاگرام مارکترها با تجزیه و تحلیل 15000 استوری اینستاگرام برخی از روندهای تاثیر گذار را کشف کرده‌اند. با بررسی و تفسیر نتایج به دست آمده از این تحقیق نکات زیر بدست آمده است:

  • رفتار مخاطبین به شکلی است که اکثرا در اولین پست یا آخرین پست ارسالی از استوری خارج می‌شوند، بنابراین در صورت تولید محتوایی جذاب احتمال اینکه تا آخرین استوری مخاطب خود را حفظ کنید زیاد است.
  • استوری‌هایی که دارای 1 تا 7 پست هستند نرخ تکمیل بالاتری دارند. سعی کنید با ارسال تعداد زیادی استوری، فالوورهای خود را تحا فشار نگذارید.

اکثر مردم تمایل دارند که استوری‌های اینستاگرام را خارج از ساعت کاری تماشا کنند. در ضمن استوری‌ها فقط 24 ساعت در اینستاگرام به نمایش درمی‌آیند.

به استوری‌هایی که بیشترین ایمپرشن، ریپلای و واکنش را دارند به دقت نگاه کنید. آیا استوری با سبک و محتوای خاصی در بین استوری‌های شما وجود دارد که نسبت به بقیه استوری‌ها بهترین عملکرد را دارا باشد؟ آیا در هنگام خروج فالوورها از استوری شما نکته خاصی وجود دارد؟

برای مثال وقتی که در یک استوری از صدای خود در کنار زیرنویس استفاده می‌کنید، کاربران به استوری‌هایی که محتوای آن‌ها شامل ویدیو باشد نسبت به استوری‌هایی که فقط عکس دارند واکنش بهتری نشان دهند‌. با این تفاسیر در آینده اگر قصد ارسال همچین استوری‌ را داشتید از ویدیو بیشتر استفاده کنید.

 استوری‌های مختلف را امتحان کنید و به طور مداوم به وسیله آنالیز اینستاگرام استوری‌های خود را چک کنید تا بهترین حالت ممکن را انتخاب کنید. پس یکی از جواب‌هایی که می‌توان به سوال (چگونه از داده‌های بدست آمده از آنالیز اینستاگرام استفاده کنیم) داد را در این بخش یافتید و می‌توانید از این داده‌ها برای بهبود استوری‌های اینستاگرام استفاده کنید.

IGTV، لایو اینستاگرام و Instagram Reels را آزمایش کنید

تجزیه و تحلیل همچین فرمت‌هایی در اینستاگرام کمی گیج کننده به نظر می‌رسند، به ویژه آنالیز Live اینستاگرام و Instagram Reels که کمی برای کاربران نا آشناتر هستند. درسته که خیلی‌ها از این ابزارها برای ارسال محتواهای خود و ارتباط با فالوورها استفاده نمی‌کنند و یا اگر استفاده می‌کنند آن را آنالیز نمی‌کنند، ولی مطمئن باشید که ارزش امتحان کردن و گنجاندن آن‌ها را در برنامه بازاریابی شما را دارند.

اینستاگرام برای ویدیوهایی که در فید خود ارسال می‌کند محدودیت 60 ثانیه را لحاظ کرده است، اما Instagram TV یا همان  (IGTV) این امکان را به شما می‌دهد تا فیلم‌هایی با حداکثر 60 دقیقه در فید اینستاگرام خود با دیگران به اشتراک بگذارید. اگر محتوای ویدیویی شما مدت زیادی دارد و فیلم‌های خود را به صورت تکه تکه بارگذاری می‌کنید از این روش استفاده کنید تا ویدیو خود را به صورت یکجا آپلود کنید. همچنین با استفاده از همچین فرمتی می‌توانید پارامترهایی مانند تعداد بازدید، تعامل، ریچ و اشتراک گذاری محتوای خود را بررسی کنید.

Live اینستاگرام زیر مجموعه استوری‌های اینستاگرام است، با این فرق که به محض پایان یافتن پخش زنده، کاملاً از پروفایل شما ناپدید خواهند شد. در حالی که Insights اینستاگرام پس از پایان یک ویدیوی live تجزیه و تحلیلی به شما ارائه نمی‌دهد، می‌توانید با داشتن استراتژی لایو خود را برگزار کنید. در طول مدت پخش لایو می‌توانید از صفحه خود چندین اسکرین بگیرید تا ببینید که چند نفر از لایو شما بازدید می‌کردند.

Instagram Reels جدیدترین قالب ارسال محتوا در اینستاگرام است و از اکتبر 2020 به بعد در Insights اینستاگرام قابلیت آنالیز ندارد. با این وجود می توانید لایک‌ها و کامنت‌ها را در آن مشاهده کنید. مزیت اصلی این فیلم‌های 15 ثانیه‌ای در این است که از طریق اکسپلور اینستاگرام و از طریق Reels ویژه قابلیت دیده شدن دارند و به شما این امکان را می‌دهد که به بینندگان جدیدی دسترسی پیدا کنید.

نتیجه‌گیری

در بازاریابی اینستاگرام یکی از دغدغه‌های بازاریاب‌ها، آنالیز کردن اکانت‌ها و گرفتن داده‌ از ابزارهای آنالیز بوده است. اما با فرض اینکه داده‌های آنالیز اینستاگرام خود را از یکی از ابزارهای آنالیز اینستاگرام بدست آوردید، بعدش باید چه کرد؟ در این مقاله ایده‌هایی برای استفاده از داده‌های آنالیز اینستاگرام برای بهبود اینستاگرام مارکتینگ به شما داده شد.

شما چطور، چگونه داده‌های بدست آمده از تحلیل پروفایل اینستاگرام خود را استفاده می‌کنید؟ تجربیات خود را در این باره با سوشال کار درمیان بگذارید.

درباره نویسنده

سید پویا کاظمیان
سید پویا کاظمیان
پویا بنیانگذار سوشال کار، کار خودشو در سال 99 با این سایت شروع کرد. هدف از ایجاد این سایت آموزش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ارتقاء کسب و کارها با استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی بود.
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مقالات سوشال‌کار