تاثیر و اهمیت اینستاگرام در کسب و کارها

آیا از اهمیت اینستاگرام در کسب و کار خود اطلاع دارید. چرا اکثر کسب و کارها برای خود در اینستاگرام حساب کاربری ایجاد می‌کنند. دلیل اینکه اینستاگرام بهترین پلتفرم اجتماعی برای فعالیت بیزینس‌ها است در چه چیزی نهفته است. در بخش اول از بازاریابی اینستاگرام می‌خواهیم برای شما بر اهمیت استفاده از اینستاگرام در کسب و کار‌ها صحبت کنیم.

 

نقش و اهمیت اینستاگرام در کسب و کارها

اینستاگرام با دارا بودن بیش از 1 میلیارد کاربر فعال در ماه و 500 میلیون کاربر فعال در روز به یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای نمایش خدمات و محوصلات کسب و کار‌ها تبدیل شده است. پتانسیل این شبکه به حدی بود که مارک زاکربرگ مالک فیسبوک تنها 18 ماه پس از راه‌اندازی اینستاگرام آن را به ارزش 1 میلیارد دلار خریداری کرد و این پلتفرم همچنان تا امروز در حال رشد است.

کسب و کارها نیز به این پلتفرم رو به رشد واکنش‌های بیشتری از خود نشان دادند به شکلی که با آنالیز 100 برند برتر دنیا می‌توان دید که 90 درصد آن‌ها در اینستاگرام فعالیت می‌کنند. با حضور بسیاری از برندها و مشاغل در اینستاگرام، ممکن است فکر کنید: (باید انگیزه خاصی برای استفاده مداوم از اینستاگرام وجود داشته باشد، اما آیا واقعاً انگیزه این کار فقط ارسال عکس های جالب از برند خود است؟)

باید گفت که خیر.

تجربیات نشان می‌دهد که برندها از مزایای مختلف و برتری‌هایی که در این شبکه اجتماعی وجود دارد در حال استفاده هستند. مثلا:

برندها در اینستاگرام به طور منظم با 4 درصد از کاربران خود تعامل دارند. این آمار برای فیسبوک و توئیتر کمتر از 0/1 درصد است (منبع: Forrester).

70 درصد از کاربران اینستاگرام گزارش داده‌اند که در این پلتفرمحداقل به دنبال یک برند گشته‌اند (منبع: Iconosquare).

62 درصد از کاربران حداقل یک برند را دنبال می‌کنند (منبع: Iconosquare).

تنها 36 درصد از بازاریاب‌ها از اینستاگرام استفاده می‌کنند، در حالی که این عدد برای فیسبوک 93 درصد است (منبع: Selfstartr).

با گذر زمان تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر تصمیم خرید مشتریان ثابت شده است. اگر بتوانید ترکیبی از محتوای مناسب برای برند خود پیدا کنید، مخاطبین از آن استقبال می‌کنند و حتی از شما خرید می‌کنند.

همانطور که خیلی از برندها نشان داده‌اند راه‌های مختلف زیادی برای افزایش فروش، برندینگ و … در اینستاگرام وجود دارد. ما در ادامه این مقاله می‌خواهیم نگاه دقیق‌تری به مزایای اینستاگرام و دلیل اینکه چرا کسب و کارها باید از اینستاگرام استفاده کنند داشته باشیم.

 

مزایای استفاده از اینستاگرام

1-استفاده گسترده مردم از اینستاگرام

بر اساس نتایج، بالای 800 میلیون کاربر فعال به طور روزانه در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند. از این جمعیت بالای 500 میلیون نفر روزانه در اینستاگرام فعالیت می‌کنند. شاید این عدد اغراق آمیز باشد ولی در کل اینستاگرام پتانسل بالایی برای بازاریاب‌ها دارد. اما پتانسیل موجود در اینستاگرام بیش از آنکه به تعداد کاربران مرتبط باشد، به رفتار کاربر بستگی دارد. کاربران اینستاگرام علاقه دارند تا با برندها ارتباط برقرار کنند. با توجه به این اطلاعات با داشتن یک استراتژی اینستاگرام هیچ محدودیتی برای موفقیت یک کسب و کار در این پلتفرم وجود ندارد.

با توجه به تعداد کاربران فعال بسیار زیاد این شبکه اجتماعی، اهمیت اینستاگرام در کسب و کارها روز به روز در حال افزایش است و به یک ابزار مفید برای آگاهی از برند در بین بیزینس‌ها تبدیل شده است.

 

2-عدم اهمیت اندازه کسب و کار در اینستاگرام

با توجه به گستردگی و حجم بالای کاربران می‌توان گفت که سقفی برای محدود کردن موفقیت بیزینس‌ها در اینستاگرام وجود ندارد. این قضیه برای شرکت‌های بزرگ و غول‌های هر حوزه گرفته تا کسب و کارهای کوچک و خانگی و یک نفره صدق می‌کند.

بزرگترین شرکت‌ها یک شبه به موفقیت نرسیده‌اند و کار خود را از مقیاس خیلی کوچکی شروع کرده‌اند. پس بدون توجه به اندازه کسب و کار خود می‌توانید با داشتن پلن محتوایی و استراتژی دقیق در اینستاگرام به اهداف کسب و کارتان برسید.

اهمیت اینستاگرام در کسب و کارها و درآمد از اینستاگرام

3-کسب درآمد مستقیم در اینستاگرام

اینستاگرام در طول سال‌ها تکامل یافته است و در حال حاضر تاکید بیشتری بر روی درآمدزایی به وسیله ارائه محصولات دارد. آخرین برنامه اینستا برای این کار ایجاد پست با قابلیت خرید است. این قابلیت به کسب و کارها اجازه می‌دهد که به محصولات خود تگ و لینکی که شامل اطلاعاتی از قبیل توضیحات، قیمت و قابلیت خرید آنی است را اضافه کنند.

با توجه به این قابلیت، اهمیت اینستاگرام در کسب و کارهای کوچک و نوپا بیشتر دیده می‌گردد و کسب و کارهای تازه کار می‌توانند محصولات و خدمات خود را از طریق اینستاگرام به فروش برسانند.

 

4-همکاری با اینفلوئنسرها

اینفلوئنسر به اشخاصی اطلاق می‌شود که در بین مخاطبین دارای اعتبار باشند و به واسطه همین اعتبار و اصالت سعی می‌کنند مخاطبین خود را به انجام کار خاصی ترغیب کنند. اینفلوئنسرها می‌توانند فروش کسب و کار شما را وارد سطح جدیدی کنند که در حالت عادی شما به تنهایی قادر به انجام آن نخواهید بود.

با انتخاب اینفلوئنسر مناسبی که مناسب محصولات و یا خدمات شما باشد و همچنین مخاطبین آن شامل طیف وسیعی از مشتریان شما باشد می‌توانید درآمد خود را بیشتر و کسب و کار خودتان را گسترش دهید.

 

5-داشتن تعامل موثر با مشتریان

چه چیزی بهتر از این است که مشتریان بدانند شما نیز وجود دارید؟ حالا تصور کنید این فرصت را دارید تا روزانه با مشتریان خود تعامل داشته باشید. واقعیت این است که مردم دوست دارند نظرات خود را اعلام کنند، مخصوصاً اگر چیزی را دوست داشته باشند. اینستاگرام نیز برای همین منظور ساخته شده است تا کاربران پست‌های مورد علاقه خود را لایک کنند و در زیر آن نظرات خود را بنویسند. هر چقدر که لایک و کامنت بیشتری دریافت کنید بیشتر دیده خواهید شد.

 

6-کاربرپسند بودن

برخلاف فیسبوک و توئیتر که به شکل وب‌سایت کار خود را شروع کردند، اینستاگرام از اول به عنوان یک اپ پا به عرصه گذاشت. از آنجایی که 90 درصد زمانی که در موبایل صرف می‌شود صرف استفاده از اپ‌ها می‌شود، کسب و کار شما باید از این فرصت استفاده کند و پست‌های خود را از تمامی راه‌های ممکن با مخاطبین خود به اشتراک بگذارید.

یکی دیگر از دلایل کاربرپسند بودن اینستاگرام نسبت به دیگر رسانه‌های اجتماعی، تصویر محور بودن آن است. برخلاف بقیه، اینستاگرام تمرکز خود را بر اشتراک تصویر و ویدیو گذاشته است.

این برای شما یک مزیت است چون اکثر آدما تصاویری که می‌بینند را راحت‌تر به یاد می‌آورند تا اینکه صرفا یک متن را بخوانند. اکثر کاربران گوشی‌های هوشمند، اینستاگرام را به دلیل ویژگی‌‌های بصری منحصر به فرد، نسبت به رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر ترجیح می‌دهند و فعالیت بیشتری در اینستاگرام دارند. همچنین با وجود تعامل 10 برابری کاربران اینستا نسبت به رقیبان خود می‌توانید تفاوت‌ها را رقم بزنید.

تصویر و ویدیو محور بودن اینستاگرام و دسترسی راحت‌تر به آن تنها با ورود به اپ اینستاگرام به دنبال‌کنندگان شما کمک می‌کند تا شما را راحت‌تر به یاد بیاورند و بهتر با شما تعامل برقرار کنند. این دو پارامتر در کنار یکدیگر باعث می‌شوند که مشتران یک گام دیگر به خرید کردن از شما نزدیکتر شوند.

علاقه کاربران به اینستا و فعالیت روزانه زیاد در آن به اهمیت اینستاگرام در کسب و کارها، و تاثیرگذاری آن بر روی فعالیت بازاریابی آن‌ها می‌افزاید.

 

7-درک بهتر از پایگاه مشتری خود

تا چه حدی مشتری خود را می‌شناسید؟ احتمالا بگویید سن آنها بین 25 تا 54 سال قرار دارد، اما حس شوخ طبعی آنها چگونه است؟ حیوانات خانگی مورد علاقه آنها چیست؟

چه یک استارتاپ نوپا باشید که تازه کار خود را شروع کرده و به دنبال شناخت بازار هدف خود است یا اینکه یک شرکت فصلی باشید که تازه به اینستاگرام آمده است، همیشه جا برای یادگیری در مورد بازار هدف وجود دارد.

دانستن این نکته که بازار هدف چیزی فراتر از مخاطبی است که دارای آمار جمعیتی و رفتاری باشد، خیلی مهم است.

یک بازار هدف از افراد واقعی تشکیل شده است، بنابراین روش‌های بازاریابی که پیش می‌گیرید باید مانند آنها روان و انعطاف پذیر باقی بماند تا بتوانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

با دانستن این موضوع، اینستاگرام ابزاری عالی برای یادگیری علایق و بی‌تفاوتی‌های همیشه در حال تغییر مشتری و دنبال کنندگان شما است. می‌توانید ببینید چه نوع محتوایی را بیشتر دوست دارند و به آنها جلب می‌شوند و کدام یک را نمی‌پسندند. دانستن این اطلاعات نه تنها جهت تولید محتوا برای حساب اینستاگرام شما ضروری هستند، بلکه برای کل استراتژی بازاریابی شما نیز ارزشمند هستند!

 

8-هم راستا بودن با روش‌های بازاریابی شما

یکی از بزرگترین برتری‌های اینستاگرام در این است که شما می‌توانید اطلاعات اینستاگرام را جمع‌آوری و آنالیز کنید و در راه‌های بازاریابی دیگر خود از آن‌ها استفاده کنید. حتی می‌توانید از پست‌های اینستاگرامی خود برای معرفی و گسترش سایر روش‌های بازاریابی که انجام می‌دهید و بالعکس استفاده کنید!

کانال های تبلیغاتی متقابل و روش‌های مختلف بازاریابی به شما این امکان را می‌دهد تا دامنه آن کانال را گسترش داده و دنبال‌کنندگان موجود را تشویق کنید تا برند شما در پلتفرم‌های دیگر پیگیری کنند.

 

نتیجه‌گیری

با خواندن این مقاله تاثیر و اهمیت اینستاگرام برای کسب و کارها و دلیل انتخاب این پلتفرم به وسیله بازاریاب‌ها برای ارتقا محصولات و خدمات خود مشخص شد. شما چطور؟ در کدام مرحله هستید؟ آیا برای کسب و کار خود حساب کاربری ساخته‌اید؟ از مزایای اینستاگرام بهره می‌برید؟ اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید خوشحال می‌شویم که آن را با ما به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده

سید پویا کاظمیان
سید پویا کاظمیان
پویا بنیانگذار سوشال کار، کار خودشو در سال 99 با این سایت شروع کرد. هدف از ایجاد این سایت آموزش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ارتقاء کسب و کارها با استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی بود.
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مقالات سوشال‌کار