سوشال مارکتینگ چیست؟

سوشال مارکتینگ به معنای استفاده صحیح از پلتفرم‌های اجتماعی است تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و با استفاده از آن‌ها برند خود را شکل دهیم، فروش را افزایش دهیم و به وبسایت خود ترافیک وارد کنیم. لازمه بازاریابی شبکه های اجتماعی انتشار محتوای عالی در پروفایل شبکه‌های اجتماعی، گوش دادن و درگیر کردن دنبال کننده‌ها، آنالیز نتایج و انجام تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است.

پلتفرم‌های اصلی (در حال حاضر) شامل فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر، لینکدین، پینترست، یوتیوب و اسنپ چت است. البته شبکه‌های اجتماعی محدود به این پلتفرم‌ها نیست و برای هر کسب و کار و حتی هر کشور می‌تواند متغییر باشد. مثلا در ایران یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی تلگرام است و کسب و کارهای زیادی نیز از آن بهره می‌برند.

 

بررسی اجمالی بر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در اوایل کار با انتشار محتوا شکل گرفت. کسب و کارها با اشتراک گذاری محتوای خود بر روی شبکه‌های اجتماعی به دنبال ایجاد ترافیک به وبسایت‌های خود و به دنبال آن فروش بیشتر بودند. اما رسانه های اجتماعی قبل از آنکه صرفا مکانی برای پخش محتوا باشند، به بلوغ رسیده‌اند. پلتفرم‌های مختلفی نیز شکل گرفته‌اند که با توجه به فعالیت مخاطبین خود باید در پلتفرم‌هایی که احساس می‌کنید به ارتقاء برند شما کمک می‌کنند فعالیت کنید. ما در سوشال کار دوره‌های بازاریابی اینستاگرام و بازاریابی پینترست را برای شما آماده کرده‌ایم که با استفاده از آن‌ها کسب و کار خود را وارد مرحله‌ای جدید از جذب مشتری و افزایش فروش کنید.

امروزه کسب و کارها از رسانه‌های اجتماعی در راه‌های مختلف زیادی استفاده می‌کنند. برای مثال کسب و کاری که نگران نظرات افراد حول برند خود است گفت و گو مردم را در رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کند و به صحبت‌های مربوطه جواب می‌دهد (گوش دادن و درگیر کردن در شبکه‌های اجتماعی). بیزینسی که به دنبال پی بردن به عملکرد خود در رسانه‌های اجتماعی است احتمالا داده‌های مربوط به reach، مشارکت و فروش خود را بر روی شبکه‌های اجتماعی تحلیل می‌کند (تحلیل شبکه‌های اجتماعی). کسب و کاری که می‌خواهد به تعداد مشخصی از مخاطبین خود دسترسی پیدا کند و آنها را به مشتری تبدیل کند از تبلیغات بسیار هدفمندی در رسانه‌های اجتماعی استفاده خواهد کرد (تبلیغات شبکه‌های اجتماعی).

در کل مجموع این کارها به عنوان مدیریت شبکه‌های اجتماعی نیز شناخته می‌شوند.

 

پنج ستون اصلی در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

ستون‌های اصلی در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شامل تدوین استراتژی، برنامه ریزی و انتشار، گوش کردن و درگیر کردن، تحلیل و گزارش و تبلیغات است.

 

1- استراتژی

قبل از اینکه مستقیما به سمت انتشار محتوا خیز بردارید یک قدم به عقب برگردید و از دورتر به ماجرا نگاه کنید. قدم اول در سوشال مارکتینگ فکر درمورد استراتژی شبکه‌های اجتماعی است.

اهداف شما کدام هستند؟ شبکه‌های اجتماعی چگونه به شما در رسیدن به اهدافتان کمک خواهند کرد؟ بعضی از کسب و کارها برای افزایش آگاهی از برند از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند درحالی که بیزینس‌های دیگر برای افزایش ترافیک ورودی وبسایت خود و افزایش فروش از رسانه‌های اجتماعی بهره می‌برند. شبکه‌های اجتماعی در ایجاد مشارکت، ایجاد ارتباطات و خدمت به عنوان شبکه‌ای جهت پشتیبانی مشتری نیز به شما کمک خواهند کرد.

در کدام یک از رسانه‌های اجتماعی قصد دارید تمرکز کنید و فعالیت خود را در آن انجام دهید؟ رسانه‌های اجتماعی اصلی که در بالا نام برده شدند مدنظر شما هستند، و یا شبکه‌های اجتماعی کوچکتری مانند تامبلر، تیک تاک و انچر و پلتفرم‌های پیام دهی از قبیل واتس اپ و ویچت را نیز برای شروع فعالیت خود انتخاب کرده‌اید. نکته‌ای که اینجا باید به شما بگوییم این است که به جای فعالیت در تمام پلتفرم‌های اجتماعی تمرکز خود را بر روی رسانه‌هایی بگذارید که اکثریت مخاطبین شما در آن عضو هستند، یا اینکه بنا به دلایل فنی تاثیر بیشری بر روی بازاریابی شما می‌گذارند.

چه نوع محتوایی را می‌خواهید اشتراک گذاری کنید؟ چه نوع از محتوا مخاطبین هدف شما را بهتر جذب می‌کند؟ محتوای آموزشی یا سرگرم کننده؟ بهترین کار برای شروع تولید محتوا، ایجاد پرسونای مشتری است که به شما کمک می‌کند به این سوال‌ها پاسخ دهید.

استراتژی برای همیشه ثابت نمی‌ماند، شما می‌توانید با توجه به عملکرد پست‌هایی که قرار داده‌اید استراتژی خود را تغییر دهید.

 

2- برنامه ریزی و انتشار

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک با حضور مداوم در شبکه‌های اجتماعی آغاز می‌شود. نزدیک به 3 میلیارد نفر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. با حضور در پلتفرم‌های اجتماعی به برند خود این شانس را می‌دهید که توسط مشتریان آینده خود کشف شود.

انتشار محتوا در رسانه‌های اجتماعی به سادگی انتشار پست وبلاگ، یک تصویر یا یک ویدیو در پلتفرم اجتماعی است. ولی باید به این مساله توجه کنید که برای انتشار محتوای خود برنامه ریزی دقیق داشته باشید. برای بیشتر دیده شدن در رسانه‌های اجتماعی باید محتوایی بسازید که مخاطبین آن را دوست داشته باشند و در زمان مناسب و به شکل منتاوب آن را انتشار دهید.

 

3- گوش دادن و درگیر کردن

زمانی که کسب و کار و فالوورهای شما در رسانه‌های اجتماعی در حال رشد هستند، گفت و گو پیرامون برند شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. مردم زیر پست‌های شما کامنت خواهند گذاشت، در پست‌های شبکه‌های اجتماعی خود شما را تگ خواهند کرد یا به شما مستقیما پیام خواهند داد.

حتی ممکن است مردم در مورد برند شما صحبت کنند و اجازه ندهند که شما متوجه آن شوید. برای همین شما باید گفت وگوهای پیرامون برند خود را رسد کنید. اگر نظرات مشتریان حول برند شما مثبت است، پس باید بگویم که بازاریابی خود را به درستی انجام دادهاید. اگر شرایط برعکس این باشد باید از آنها پشتیبانی کنید و نگذارید که شرایط بدتر از این شود.

 

4- تحلیل‌ها

در طول مسیر جدا از اینکه به انتشار محتوا یا مشارکت دادن بر روی رسانه‌های اجتماعی پرداخته‌اید، باید بدانید که بازاریابی رسانه‌های اجتماعی شما چگونه انجام شده است. آیا به مخاطبین بشتری نسبت به ماه قبل در شبکه اجتماعی دست پیدا کرده‌اید؟ چه تعداد نظر مثبت در طول ماه دریافت کرده‌اید؟ چه تعداد از مردم از هشتگ برند شما در پست‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده‌اند؟

 

5-تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

اگر بودجه کافی برای رشد و ارتقاء شبکه‌های اجتماعی خود دارید، گزینه‌ای که می‌توانید در نظر بگیرید تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام و … است. امروزه پلتفرم‌های تبلیغات رسانه‌های اجتماعی بسیار پیشرفته شده‌اند و می‌توانید دقیقا مشخص کنید که چه کسی تبلیغات شما را مشاهده کنند. این قابلیت در دسترس شما است که مخاطبین خود را بر اساس ویژگی‌های جمعیت شناسی، علایق، رفتار و جزئیات بیشماری هدف گذاری کنید.

 

نتیجه‌گیری

پلتفرم‌های اجتماعی همیشه در حال تکامل هستند. زمانی که فیسبوک شروع به کار کرد فقط می‌توانستیم در آن متن به اشتراک بگذاریم. در مورد اینستاگرام و تلگرام هم این قضیه صادق است و با گذر زمان قابلیت‌های زیادی به هر کدام از این پلتفرم‌ها اضافه شده است. از این رو بازاریابی شبکه‌های اجتماعی همیشه در حال تغییر است. ما در سوشال‌کار می‌خواهیم که شما به روز نگه داریم و با اطلاع دادن از جدیدترین تغییرات و استراتژی‌ها به شما در موفقیت در رسانه‌های اجتماعی خود کمک کنیم.

درباره نویسنده

سید پویا کاظمیان
سید پویا کاظمیان
پویا بنیانگذار سوشال کار، کار خودشو در سال 99 با این سایت شروع کرد. هدف از ایجاد این سایت آموزش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ارتقاء کسب و کارها با استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی بود.
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مقالات سوشال‌کار